Geen fysieke beveiliging aan ingang luchthaven
Alle ruiten zijn verbrijzeld door de explosie. Foto: reuters

Er is geen fysieke veiligheidscontrole van reizigers of andere bezoekers wanneer die de vertrekhal op de luchthaven van Zaventem binnengaan. Dat zegt Gerrit Bellon, de woordvoerder van de beveiligingsfirma Securitas, die bewakingsopdrachten op Brussels Airport doet.

Volgens Bellon is het onhaalbaar om de vele tienduizenden mensen die dagelijks in en uit de vertrekhal op Zaventem stappen, grondig te controleren. Ook op de nabijgelegen parkings gebeurt dat niet. ‘Dat is onhaalbaar zonder de massale inzet van veiligheidspersoneel.’

Om de omvang van zo’n operatie te schetsen: vorig jaar noteerde Brussels Airport meer dan 23 miljoen passagiers; daarbovenop komen dan nog de familieleden of vrienden die hen op de luchthaven komen afzetten of ophalen.

De eerste echte fysieke controle van bagage en mensen gebeurt pas wanneer de reizigers richting paspoortcontrole en richting vertrekgates gaan. Die opdracht is in handen van de douane en van het beveiligingsbedrijf G4S.

Bij de check-in op de vertrekhal, aan de balies van de luchtvaartmaatschappijen, helpt Securitas wel bij de mondelinge ondervraging van reizigers richting Verenigde Staten. Die screening gebeurt in opdracht van enkele Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen.

Extra maatregelen sinds dit jaar

Begin dit jaar werden op de nationale luchthaven extra veiligheidsmaatregelen genomen om toekomende passagiers van buiten de Schengen-zone beter te controleren. Het gaat om 24 automatische controlepoortjes die uitgerust zijn met gezichtsherkenning. Die maatregel was bedoeld om ongewenste bezoekers van landen buiten de Schengen-zone te kunnen herkennen en tegenhouden.

Aan de vertrekhal staan dergelijke controlepoortjes niet, maar aan het treinstation van Brussels Airport staan er wel elektronische toegangspoortjes. Die toegangspoortjes aan het Diabolo-treinstation in Zaventem hebben echter niets te maken met speciale veiligheidsmaatregelen, maar zijn een 'betaalhindernis' voor wie geen speciale luchthaventoeslag heeft betaald om voor een rit naar het station van Brussels Airport.

Treinen

In de grote treinstations zoals Brussel-Zuid en Antwerpen-Centraal was er tijdens de voorbije weken al verhoogd toezicht van veiligheidspersoneel bij de toegang naar de perrons voor internationale treinverbindingen, zoals de Thalys naar Parijs. Het uitrollen van structurele ingrepen, zoals elektronische toegangspoortjes, vergt meer tijd en geld, luidt het bij de NMBS.