Belgische editie Marie Claire verhuist naar uitgever Elle
Foto: BELGA

Sanoma Media Belgium en Marie Claire Album zetten hun samenwerking stop. Dat meldt Sanoma Media Belgium maandagochtend. Marie Claire Album draagt de licentie van Marie Claire Belgische editie over aan Edition Ventures, bekend van onder meer Elle en Psychologie in België. Voor hoofdredactrice Ruth Goossens is dit einde verhaal.

‘Marie Claire Album heeft besloten om haar activiteiten in België te reorganiseren en kiest ervoor om de publicatie van de twee Marie Claire-edities in België voort te zetten door middel van een merklicentie’, luidt het in een persbericht.

De redactie verhuist van Mechelen naar het Waals-Brabantse Lasne, maar een deel van de redacteurs gaat niet mee. Dat meldt hoofdredactrice Ruth Goossens, die zelf ook Marie Claire verlaat . 'Ook voor mij is dit laatste geval van turbulentie er één te veel (...). Ik neem nu even de tijd om me te bezinnen en te broeden op nieuwe plannen', aldus Goossens.

Sanoma Media Belgium maakte vorig jaar haar strategie kenbaar, waarbij de focus ligt op de titels in de domeinen ‘Vrouwen’ en ‘Home & Deco’. Daarbij wil Sanoma haar merken ‘volledig kunnen ontwikkelen, zowel op print als op digitaal vlak’.

Volgens de meest recente Cim-cijfers bereikt de Belgische editie van Marie Claire met magazine, pdf, app en website in totaal bijna 237.000 lezers. In 2015 werden er maandelijks gemiddeld 14.682 exemplaren verkocht.