Alle Belgische toeleveranciers grijpen naast nieuwe Volvo
Foto: Photo News
Ook SAS Automotive en Benteler verliezen hun contracten met Volvo, nadat vorige week al de drie andere toeleveranciers te horen kregen dat ze geen onderdelen mogen produceren voor de nieuwe Volvo XC40. In de Gentse kanaalzone zijn daardoor 900 jobs bedreigd.

Ook toeleverancier Benteler, waar voor- en achterassen en veerbenen gemaakt worden, verliest het contract voor de nieuwe Volvo XC40, die in de Gentse fabriek gebouwd zal worden. Dat werd zopas op een ondernemingsraad bekendgemaakt, bevestigt ACV-CSC Metea. Volgens de vakbond zal Volvo de onderdelen zelf gaan produceren in Zweden, wat past binnen het nieuwe businessmodel van het bedrijf.

Bij Benteler is een uitdoofscenario voorzien tegen 2019. De beslissing heeft impact op 220 werknemers.

Eerder vandaag kreeg ook toeleverancier SAS Automotive, dat cockpits voor de Volvo-auto's bouwt, te horen dat het zijn conctract met de autofabrikant kwijt is. Ook daar hetzelfde verhaal: Volvo zou besloten hebben om in Zweden zelf cockpits te assembleren. Bij Sas Automotive werken ruim 210 mensen.

'Dit is verschrikkelijk nieuws, want hier is geen alternatief', reageert Marc Staelens (ABVV-Metaal). 'De mensen zijn te lang aan het lijntje gehouden. We staan allemaal op één lijn, zowel vakbonden, directie, arbeiders en bedienden, en sluiten acties niet meer uit. Er is maar één iemand die in het vizier komt, en dat is Volvo Cars, omdat het zo onrespectvol met zijn toeleveranciers omgaat.'

900 jobs

De afgelopen tien dagen kregen alle toeleveranciers van Volvo Gent te horen dat ze niet geselecteerd werden om onderdelen te produceren voor de nieuwe Volvo XC40. Daardoor zijn tegen 2019 bijna 900 jobs bedreigd in de Gentse kanaalzone.

Eerder al raakte bekend dat Faurecia (85 medewerkers), dat deurpanelen en tunnelconsoles maakt, zijn productie naar een land met lagere lonen zal verhuizen en de bedrijvigheid in Gent uitdooft.

Ook bij Tower Automotive (280 medewerkers), waar chassis gelast worden, wordt het contract niet verlengd, al zijn daar misschien (beperktere) mogelijkheden voor opvolgers van de 40-reeksen en wil men inzetten op andere klanten.

Tot slot kreeg ook Tenneco (80 medewerkers), waar uitlaten gemaakt worden, vrijdag een uitdoofscenario te horen.