'Belgische webwinkels zijn niet competitief genoeg'
Foto: IMAGEGLOBE

Met een omzet van 8,2 miljard euro heeft ons land in 2015 een recordjaar voor de e-commerce achter de rug. Al kopen we bijna de helft van onze onlineaankopen van buitenlandse webwinkels.

Het aantal Belgen dat voor Sinterklaas en de eindejaarsperiode een jas aantrekt en naar de speelgoedwinkel rijdt, is op zijn retour. Een op de vijf koos er afgelopen jaar ervoor om de cadeautjes voor die feestdagen online te kopen (tegenover 12 procent in 2014). Dat blijkt uit een onderzoek dat beroepsfederatie BeCommerce liet uitvoeren.

'Gigantische inhaalbeweging'

Uit de resultaten blijkt dat drie vierde van de Belgische bevolking van 15 jaar of ouder dit kwartaal online gewinkeld heeft. Gemiddeld geven we iets minder dan 100 euro uit per aankoop. Voor heel 2015 komt het totaal op 8,2 miljard euro: een recordbedrag.

‘Deze cijfers tonen aan dat België een gigantische inhaalbeweging achter de rug heeft’, zegt Patricia Ceysens, voorzitser van BeCommerce. ‘We bevinden ons nu in de betere Europese middenmoot en laten dus al heel wat landen achter ons. Naar verwachting zal deze sterke groei blijven aanhouden.’

We kopen niet van Belgen

Al is het groeiverhaal niet helemaal rozengeur en maneschijn. Comeos berekende woensdag immers dat 47 procent van de aankopen die Belgen online doen, gebeuren bij buitenlandse webwinkels. 

Comeos is ongerust over het groeiende aandeel van buitenlandse webspelers, een evolutie die al enkele jaren aanhoudt. 'Iets minder dan 3 miljard vloeit naar het buitenland omdat we niet competitief zijn ten opzichte van de buurlanden', aldus de ceo, Dominique Michel. 'Indien die miljarden in België zouden blijven, dan zouden er minstens 10.000 directe banen - die nu verloren gaan - bijkomen in België.'

Op vakantie

Opvallend: zowel uit de cijfers van Comeos als die van BeCommerce blijkt dat Belgen vooral producten en geen diensten kopen in webshops. Volgens BeCommerce zijn er drie uitschieters - waarbij Belgen meer online winkelen dan offline - wat onlineaankopen betreft:

  • Vliegtuigtickets en accommodatie: 89 procent
  • Pakketvakanties: 76 procent
  • Tickets voor attracties en evenementen: 59 procent

Op kleine schermpjes boeken we onze vakantie overigens liever niet. Meer dan de helft van de internetgebruikers kiest voor een laptop (57 procent) om online te winkelen. Als er op voorhand moet worden betaald, doen we dat meestal met een kredietkaart (53 procent) of Bancontact (43 procent).