Aantal slagers neemt duidelijk af
Foto: BELGA

Tussen 2009 en 2014 is het aantal detailhandels in vlees en vleesproducten met meer dan 10 procent gedaald. De daling zou zich tot op vandaag doorzetten, stelt het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ).

Het NSZ nam samen met de Landsbond der Beenhouwers, Spekslagers en Traiteurs van België cijfers van de federale overheidsdienst Economie onder de loep. In 2009 telde de FOD nog 4.131 detailhandels. Vijf jaar later was dit aantal al gedaald tot 3.714.

NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws is ‘200 procent zeker’ dat het aantal zaken zal blijven afnemen, mede door de maatregelen van de federale overheid rond de invoering van de witte kassa.

Veel slagers voeren naast de corebusiness ook traiteur- en cateringsdiensten uit. Maar zaken die hier jaarlijks meer dan 25.000 euro uithalen, moeten het systeem van de witte kassa invoeren. ‘Dat er een gelijk speelveld wordt ingevoerd, vinden we goed’, zegt Mattheeuws. ‘Maar dan moet deze sector ook de compensatiemaatregelen, flexi-jobs, krijgen waar de horeca recht op heeft. Het kan niet zijn dat we de stok maar niet de wortel krijgen’, besluit Mattheeuws.

Staatssecretaris voor Bestrijding van de Sociale Fraude Bart Tommelein laat verstaan oor te hebben naar de verzuchtingen uit de sector. ‘Wij zijn voorstander van de uitbreiding van de flexi-jobs. Maar het regeerakkoord voorziet pas een uitbreiding naar de handel en de bouwsector na evaluatie van de toepassing in de horeca’, zegt woordvoerster Margot Neyskens.

Bakkers en viswinkels

De daling van het aantal slagerijen is geen op zichzelf staand feit. Ook de bakkers (min 16 procent tussen 2009 en 2014) en de viswinkels (min 16 procent tussen 2009 en 2014) kregen  klappen tijdens dezelfde periode. Qua lokale voedingswinkels deden enkel de groeten- en fruitwinkels het met een daling van 6 procent minder slecht. 'Toch blijft het voor elke lokale voedingswinkel stevig knokken tegen de supermarktketens en nu ook de maaltijdboxen die online besteld worden en thuis geleverd, zoals Smartmat of Hello Fresh', stelt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws vast. 'Zij hebben het voordeel een ‘one stop shop’ te zijn, maar kunnen dan weer niet de kwaliteit en de expertise bieden die de slager in huis heeft.'