“Huis-aan-huisverkoop draagt bij tot de dynamiek van de energiemarkt”

“Huis-aan-huisverkoop is een legitieme en wijdverspreide aanpak binnen de sector en draagt bij tot de dynamiek van de energiemarkt”, zo stelt de Federatie van Belgische Elektriciteits- en Gasbedrijven (Febeg). De federatie reageert daarmee op de campagne die Test-Aankoop maandag lanceerde tegen de huis-aan-huisverkoop van energiecontracten.

Febeg stelt dat Test-Aankoop een “partijdig en onvolledig beeld van de huis-aan-huisverkoop” geeft. “Dit schept een beeld dat de energieleveranciers systematisch oneerlijke praktijken zouden toepassen, wat onjuist is”, luidt het. De federatie wil dan ook op de positieve aspecten wijzen. Een daarvan is dat leveranciers via huis-aan-huisverkoop ook personen kunnen bereiken die niet actief gebruikmaken van de vrijgemaakte energiemarkt, klinkt het.

Febeg wijst daarnaast op de gedragscode van het consumentenakkoord dat door zijn leden werd ondertekend en geeft aan dat er controlemechanismen voorzien zijn. “Als een vertegenwoordiger of onderaannemer de normen niet respecteert, dan worden er zeer snel corrigerende maatregelen genomen”, luidt het.

Om tegemoet te komen aan eventuele kritiek stelt Febeg wel voor om een kwaliteitslabel op te richten onder de hoede van de overheid. “De huis-aan-huisverkoop is een belangrijk kanaal voor de dynamiek van de markt. De leveranciers zijn van mening dat deze aanpak voortdurend moet worden verbeterd”, zegt de federatie. “Onze leden verbinden zich ertoe om opleidingen en controles verder te ontwikkelen.”