De favoriete aandelen van Guy Lerminiaux
Guy Lerminiaux Foto: rr
Bij de selectie van Europese aandelen geeft Guy Lerminaux van Degroof Petercam Asset Management vandaag de voorkeur aan bedrijven die ofwel een aantrekkelijk en 'zeker' dividend uitbetalen ofwel aan bedrijven met een sterk en 'bewezen' groeimodel. Deze vijf aandelen zitten op het moment van schrijven in de Europese aandelenfondsen die hij mee beheert. .

Ryanair

Heeft een superieur business model in de luchtvaart. Een bijna verdubbeling van het aantal passagiers is mogelijk en dit op een rendabele manier. Een lagere olieprijs  en een hoge bezettingsgraad van de vloot zijn een duidelijke rugwind voor het bedrijf. Het aandeel presteert systematisch beter dan de markt en gezien de aanvaarbare waardering kan dit nog enige tijd aanhouden.

Heineken

Het lijkt erop dat Heineken zijn achterstand aan het inhalen is op sommige sectorgenoten (denk maar aan ABInbev). Inzake productiviteit en margeverbetering is er vooruitgang. Het bedrijf heeft een hoge blootstelling aan de groeimarkten (onder andere Afrika en Mexico) waar de bierconsumptie structureel zal groeien.

KBC Groep

Deze bank combineert alles wat een bank vandaag nodig heeft: een goede rentabiliteit, een voldoende sterke kapitaalbuffer en de wil om de aandeelhouder opnieuw te vergoeden met een mooi dividend (meer dan 5% dividendrendement verwacht). Marktposities in België en Tsjechië zijn sterk en het business model heeft een duidelijke focus en cultuur.

SAP

Na enkele moeilijke kwartalen slaagt SAP erin om de beleggers te overtuigen van zijn nieuwe toepassingen in een omgeving waarbij de klassieke licentiemodellen vervangen worden door onder andere toepassingen in de cloud en abonnementen. Een nieuwe cyclus van software upgrades komt eraan en hiervoor is SAP goed geplaatst.

HERA

Door een verandering in de regelgeving wenst Italië de collectieve diensten (elektriciteit, gas,  water, afval) goedkoper en vooral efficiënter te maken. Hierdoor ontstaat een consolidatiebeweging waarbij Hera één van de winnaars zal zijn. Het bedrijf heeft een duidelijke strategie om deze rol op te nemen en de lokale autoriteiten te overtuigen om hun activiteiten te bundelen en deel te nemen aan de waardecreatie voor de aandeelhouders.