De Lijn breidt Mobib-kaart uit
Foto: belga

Vanaf juni begint de overschakeling van de abonnementen bij De Lijn naar een chipkaart, de Mobib-kaart. De bedoeling is dat je met zo’n kaart op termijn bij alle openbaar vervoersoperatoren terechtkunt.

De elektronische chipkaart zet haar opmars verder bij De Lijn. Nadat vorig jaar de 65-plussers moesten overschakelen naar de zogeheten Mobib-kaart, zijn nu de andere abonnementshouders aan de beurt. Vanaf juni zullen reizigers met een Buzzy Pazz of een Omnipas hun papieren abonnementen vervangen zien door de Mobib-kaart, afhankelijk van de vervaldatum van het abonnement.

Die Mobib-kaart is geen vervoersbewijs, maar een soort bankkaart waarop je vervoersbewijzen kunt opladen. Het volstaat om de kaart voor een ontwaarder te houden, een soort controleapparaat, om in regel te zijn. Het voordeel voor de reiziger is dat op één kaart meerdere abonnementen en kaarten voor andere vervoersmiddelen te combineren vallen.

De Lijn MoBIB kaart wordt nu al aanvaard bij andere operatoren - TEC, MIVB en NMBS - voor verkooptransacties van producten van de andere operatoren op de MoBIB kaart.

Welke abonnementen op de Mobib-kaart van De Lijn gecombineerd kunnen worden, zal afhangen van het aanbod van de andere operatoren. Het zou bijvoorbeeld mogelijk zijn om de Jump-formule van de MIVB erop te zetten. Die is beschikbaar op de MoBIB kaart in samenwerking met De Lijn, TEC, MIVB en de NMBS en kan op het netwerk van elk van deze operatoren gebruikt worden in het Brusselse gewest.

Momenteel lopen ook de gesprekken met de NMBS om te kijken hoe de abonnementen van de twee openbare vervoersbedrijven op één kaart passen.

Joris Vandenbroucke, Vlaams fractieleider voor de SP.A, is blij dat De Lijn vooruitgang boekt maar vindt dat het toch nog toe wel heel erg traag gaat. ‘In 2011 werden hier al concrete plannen over gemaakt. Er is bij gebruikers vraag naar één transportkaart die je toegang geeft tot alle vormen van mobiliteit. Of dat nu een deelfiets, een deelauto van Cambio, de trein of een tram van de MIVB is. Reizen met één kaartje is in veel Europese landen al jaren de praktijk.’