Weinig tot geen alcohol in nieuw Leuvens café
Foto: Photo News

In een leegstaand pand aan de Oude Markt in Leuven opent deze maand nog het nieuwe pop-upcafé NapLap, waar enkel alcoholvrije of alcoholarme dranken zullen worden geserveerd. Het project kadert in een campagne rond verantwoord drinken en verstandig alcoholgebruik.

Het gaat om een project van het Leuvense stadsbestuur, de KULeuven, de hogeschool UCLL, de studentenkoepel LOKO en bierbrouwer AB InBev. De benaming NapLap staat voor ‘Non alcoholic/Low alcoholic place’.

Naast alcoholvrije en alcoholarme bieren kan je er ook allerlei biercocktails krijgen en huisgemaakte limonade bereid door topkok Kwinten de Paepe. Het initiatief kadert in een campagne rond verantwoord drinken en verstandig alcoholgebruik.

Jan De Vriendt van de Dienst Studentenvoorzieningen van de KULeuven wees erop dat veel studenten zich op het vlak van alcoholgebruik in de risicozone bevinden. Uit onderzoek blijkt dat respectievelijk 33 en 15 procent van de mannelijke en vrouwelijke studenten zich het afgelopen jaar minstens één keer bezondigde aan ‘bingedrinken’.

AB InBev wijst erop dat het segment niet- en laag-alcoholische bieren in ons land nog een enorme groeipotentieel heeft en dat vooral jongeren er voor open staan. ‘In ons land hebben deze bieren slechts een aandeel van 2,1 procent van de biermarkt. In Duitsland is dat al 10,4 procent en in Spanje 17,7 procent.’

Leuvense verenigingen zullen beurtelings een thema-avond organiseren in het pop-upcafé. Niet alleen fakbars en andere studentenverenigingen doen mee, maar ook jeugdverenigingen. Op het programma staan thema-avonden van nieuw dj-talent over stand-upcomedy tot quizavonden.