Belgische bedrijven stappen af van iPad
Foto: Jobat.be
De iPad moet terrein prijsgeven in de bedrijfsmarkt. In vergelijking met twee jaar geleden gebruiken vandaag minder Belgische bedrijfsvestigingen de Apple-tablet. Slechts weinig werknemers krijgen vandaag een tablet van de zaak.

Echt ingeburgerd is de tablet nog niet in zakelijk België. Het percentage van Belgische bedrijven dat bewust gebruikmaakt van tablets is in de afgelopen twaalf maanden gelijk gebleven op ongeveer 23 procent. Bij die bedrijven kent de iPad van Apple het grootste aandeel: zowat 65 procent van de tablets is een iPad. Ooit had de iPad in Belgische organisaties een marktaandeel van 85 à 90 procent.

De iPad verliest in deze zakelijke markt dus flink wat marktaandeel ten aanzien van de concurrentie. Het is met name Microsoft dat komt opzetten met zijn Surface-toestellen die laptop en tablet verenigen. Microsoft haalt vandaag een aandeel van ruim 7 procent, een verdubbeling op zowat één jaar tijd. Het springt hiermee naar de derde plaats. Samsung is nummer twee met 16 procent. Dit alles blijkt uit een analyse van Computable.be en Computer Profile bij 2.500 Belgische organisaties.

Zelf meebrengen

Slechts een beperkt aantal werknemers krijgen dus een tablet van de zaak. Wel één nuance: de cijfers slaan op bedrijven en IT-managers, die zelf aangeven tablets aan te bieden aan hun medewerkers. Het onderzoek gaat dus voorbij aan de befaamde Bring Your Own Device-trend waarbij werknemers zelf hun toestel meebrengen. Vaak achter de rug van de IT-afdeling.

>

>

>