TV boeit vooral nog ouderen
Foto: kdw
De gemiddelde Vlaamse tv-kijker is 53,3 jaar oud. De VRT-kijker is zelfs 57,9. En die gemiddelde leeftijd stijgt elk jaar met drie maanden. De mediasector moet daarom absoluut de jongeren voor zich winnen, zegt een nieuwe studie van Econopolis.

Eind 2014 waarschuwde vermogensbeheerder Econopolis dat onze eigen Vlaamse tv-producties tegen 2018 onbetaalbaar dreigen te worden als een aantal negatieve trends zich doorzet. Uit een update van die studie blijkt dat de gemiddelde tv-kijker steeds sneller ouder wordt en dat de Vlaamse mediasector steeds meer reclamegeld verliest.

De totale inkomsten van de audiovisuele media zijn licht gestegen naar 3,4 miljard euro in 2014 (het recentste jaar waarvoor volledige cijfers bestaan). ‘De zenders en de distributeurs houden beter stand dan in het worst­case­sce­na­rio’, zegt Dirk Wauters, co-auteur van het rapport. Wauters is ex-ceo van de VRT en hoogleraar innovatie­management aan de KU Leuven.  

Maar de groei van inkomsten zit vooral online en bij de radio. Televisie­reclame ging achteruit. En binnen de snel groeiende brok online reclame (155 miljoen in 2012, 204 miljoen in 2014) gaat een steeds groter deel naar Facebook en Google. Zij trekken nu 44 procent van de online reclamekoek naar zich toe, twee jaar eerder nog maar 40 procent. Er ‘lekt’ dus steeds meer reclamegeld weg uit de Vlaamse mediasector.

Ook de veroudering van het tv-publiek baart Econopolis zorgen. Jongeren kijken opvallend meer uitgesteld. En ze kijken ook steeds meer video op YouTube (een dochter van Google) en Facebook. 

Nog volgens Econopolis vormen de Vlaamse tv-producties de hoeksteen van het media-ecosysteem: ze zijn bepalend voor het aantal kijkers op de Vlaamse zenders en daarnaast moeten ze de jongere kijkers lokken naar nieuwe Vlaamse formules als Telenet Play of Stievie (in plaats van het Amerikaanse Netflix). Er zal dus extra geld nodig zijn om die Vlaamse tv-producties betaalbaar te houden.