De Zuid-Koreaanse smartphonemaker Samsung heeft zondag in Barcelona zijn nieuwe topsmartphones voorgesteld, de Galaxy S7 en S7 edge. Die combineren het design van de vorig jaar verschenen S6 en S6 edge met enkele functies van oudere modellen die door consumenten gemist werden. De prijs blijft ongeveer gelijk. Opmerkelijke gast op het podium was Facebook-topman Mark Zuckerberg.

De S7 en S7 edge, met gebogen schermranden, lijken sterk op hun voorgangers in de Galaxy-reeks. Maar Samsung heeft wel geluisterd naar opmerkingen van gebruikers en komt terug op eerdere koerswijzigingen. Zo zijn de nieuwe toestellen weer uitbreidbaar met een geheugenkaartje (tot 200 GB) en is het toestel weer waterdicht zoals de S5. Je kan ze volgens Samsung een halfuur lang tot anderhalve meter onder water dompelen.

De S7 is met 5,1 inch iets kleiner dan zijn gebogen broertje van 5,5 inch. De telefoons worden uitgebracht met 32 of 64 GB geheugen. De S6 ging tot 128 GB, maar dat vond Samsung niet meer nodig omdat het geheugen met een microSD-kaart kan worden uitgebreid. Ook nieuw is dat het scherm altijd aan staat en informatie weergeeft. Dat kan dankzij zuinige amoled-technologie. Onder de motorkap is de smartphone krachtiger dan zijn voorganger en heeft de batterij meer capaciteit.

De nieuwe smartphones zullen op 11 maart in de Belgische winkelrekken liggen. In ons land zullen de S7 en S7 edge enkel met 32 gigabyte geheugen beschikbaar zijn en respectievelijk 699,99 euro en 799,99 euro kosten. In eerste instantie verschijnen ze in zwart, wit en goud. In de loop van het tweede kwartaal komt daar zilver bij. Er is geen exclusiviteit afgesproken met een operator. De toestellen, die als vanouds draaien op het besturingssysteem Android, zullen dus overal verkrijgbaar zijn.

Mark Zuckerberg op het podium

Tegelijk met de nieuwe smartphones stelde Samsung ook een speciale camera voor. Met de Gear 360 kunnen foto’s of filmpjes in 360 graden gemaakt worden. Het gaat om technologie die nauw aansluit bij de Virtual Reality-brillen die in opmars zijn. Wie de opnames van de camera’s bekijkt met zo’n VR-Bril, krijgt de ervaring dat hij in de foto of video stapt.

De presentatie kabbelde voort met de gebruikelijke grote woorden over de kwaliteit van het product, maar plots was er opschudding in de zaal toen Facebook-CEO Mark Zuckerberg het podium besteeg. De Facebook-maker gelooft sterk in de toekomst van VR en ziet het als “het platform van de toekomst”. Het reclamepraatje is niet onlogisch, want Samsung werkt voor zijn VR-brillen samen met Oculus, een bedrijf dat door Facebook werd overgenomen. Zuckerberg beloofde om van Facebook “het beste platform te maken voor 360 video’s”.

De Gear 360 is wel maar compatibel met een handvol smartphones, waaronder de Galaxy S7 en S7 edge. Het is nog niet duidelijk wanneer het gadget te koop zal zijn in België, maar dat zou nog voor het einde van het tweede kwartaal zijn. Ook de exacte prijs is nog niet bekend, maar zou “rond 400 euro” liggen.