‘Bollende trein is waarschijnlijk menselijke fout’
Trein NMBS. Foto: Michiel Hendryckx

‘Een lege trein die aan het bollen gaat, dat kan alleen maar een menselijke fout zijn’, zegt treinspecialist Herman Welter. In dat geval hangt de machinist minstens een boete boven het hoofd.

Het leest als een cowboyverhaal met treinen: donderdagavond ging een trein aan het bollen tussen de stations Landen en Tienen. ‘De reden is volgens mij zeer eenvoudig: de machinist heeft waarschijnlijk de rem niet aangetrokken’, zegt treinspecialist Herman Welter. ‘Een trein werkt op dat vlak precies zoals een wagen: staat hij op een licht hellend vlak, dan gaat hij aan het bollen.’

Er is weinig helling nodig om een trein aan het bollen te krijgen: de gladde rails krijgen het gewicht van een passagierstrein makkelijk in beweging. ‘Op zich gebeurt dit wel vaker’, zegt Welter, ‘maar doorgaans gaat het om rangeerlocomotieven. Alleen komt dit niet in de pers omdat het minder risico inhoudt: in het geval van de trein donderdagavond ging het om een passagierstrein, weliswaar zonder passagiers, maar er hadden gevolgen kunnen zijn.’

Boete

Als een menselijke fout aan de basis ligt, riskeert de machinist een blaam of een boete. ‘Elke menselijke fout wordt sowieso beboet’, zegt Gino Wirken van de Onafhankelijke Vakbond voor Spoorwegpersoneel. ‘Dat kan gaan van vermaningen tot hoge boetes, maar dat hangt af van de fout die je gemaakt hebt: als je een zwarte vertraging veroorzaakt, riskeer je bijvoorbeeld vijftig euro boete. Die moet je persoonlijk betalen en de fouten komen in je dossier. Naargelang fouten zich opstapelen, kan er gedreigd worden met ontslag.’

De chauffeur zal voor de duur van het onderzoek niet mogen rijden en zal waarschijnlijk ook een nieuw veiligheidsexamen moeten afleggen en een nieuw certificaat halen als machinist.