Etentje op restaurant blijft populairste Valentijnscadeau
Foto: Photo News

Belgen verkiezen een etentje op restaurant boven cadeaus op Valentijn, althans zo blijkt uit een wereldwijd onderzoek van MasterCard. Al zien de restaurants dit jaar toch minder reservaties voor hun Valentijnsmenu.

In 2015 waren restaurantbezoeken goed voor maar liefst 57 procent van alle uitgaven in België met bank-, krediet- en prepaidkaarten op Valentijnsdag. Dat aantal is sinds 2013 aanzienlijk gestegen, toen etentjes op Valentijn slechts 38 procent van de uitgaven vertegenwoordigden.

Belgen hebben het over het algemeen niet zo op cadeaus zoals juwelen, bloemen en kaartjes, stelt MasterCard. Die vertegenwoordigen in totaal ongeveer 10 procent van de uitgaven. Opvallend is ook de afname van het aantal hotelovernachtingen op Valentijn. Vorig jaar waren die goed voor 16 procent van de uitgaven, tegenover 39 procent in 2013.

Het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ) ziet voor dit jaar echter een moeizamer verloop van het reservaties bij restaurants voor Valentijn. ‘Ongeveer 36 procent heeft nu minder reservaties voor hun Valentijnmenu dan vorig jaar’, stelt de organisatie.

Maar ze nuanceert ook: ‘Toch zal wie nu zondag nog een tafel wil boeken voor Valentijn er spoed moeten achter zetten: 57 procent van de restaurants is volgeboekt of heeft slechts nog een beperkt aantal vrije tafels.’

Het NSZ ziet dit jaar wel een positieve trend bij de wellnesscentra. ‘Negen op de tien wellnesscentra hebben nu al meer Valentijnbestellingen dan vorig jaar en verwachten vooral nu zaterdag en in iets mindere mate nu zondag, op Valentijn zelf, het meeste volk’, luidt het.