Telenet ziet verkoop abonnementen en bundels verder stijgen
Foto: BELGA

Telenet heeft vandaag mooie jaarresultaten kunnen voorleggen. De bedrijfsopbrengsten stegen met 6 procent. Naast een stijgende verkoop van mobiele abonnementen blijft ook het aantal klanten dat zich op bundels abonneert, aangroeien.

De triple-playabonnees, klanten die zich abonneren op telefoon, internet én televisie, steeg vorig jaar met 6 procent tot 1.094.300. Daarmee werkt ongeveer de helft van de Telenet-klanten met zo’n bundel. De stijging was volgens Telenet vooral te danken aan de verdere groei van de belangrijkste bundels ‘Whop’ en ‘Whoppa’, en aan de verschillende promoties.

Het aantal post-paidabonnement voor mobiele telefonie steeg zelfs met 12 procent tot meer dan 1 miljoen.

De bedrijfsopbrengsten stegen met 6 procent tot 1.808,4 miljoen euro, vooral als gevolg van hogere opbrengsten uit geavanceerde vaste diensten en de groeiende bijdrage van de mobiele en B2B-activiteiten.

De adjusted EBITDA (winst voor intresten, belastingen, afschrijvingen en waardeverminderingen) steeg dan weer met 5 procent tot 943,7 miljoen euro, ondanks de hogere kosten door de overname van Base.

Telenet verwacht dat er met die overname van Base, die midden februari afgerond wordt, ongeveer 240 miljoen euro aan kosten gepaard zullen gaan. Daarbij zal volgens het bedrijf ook geïnvesteerd worden in het mobiele netwerk van Base. Die kost zal Telenet naar eigen zeggen opgevangen door verwachte jaarlijkse synergiën van minstens 150 miljoen euro. Daarbij gaat het vooral om het overzetten van de mobiele-telefonieabonnees naar het netwerk van Base.

De Raad van Bestuur van Telenet keurde ten slotte een aandeleninkoopprogramma van 50 miljoen euro goed. Dat betekent dat Telenet eigen aandelen zal aankopen op de beurs. De bestaande aandeelhouders krijgen daardoor een relatief groter deel van het bedrijf in handen, en zien zo de waarde van hun aandelen stijgen. Ze moeten in het vervolg het dividend dan ook delen met minder aandeelhouders.