Vlamingen steeds vaker op reis in ‘Vlaanderen Vakantieland’
Foto: if

Vlamingen boeken steeds vaker een korte vakantie in het eigen gewest. De promotiewerking ‘Logeren in Vlaanderen Vakantieland’ heeft in 2015 immers een vijfde meer boekingen opgeleverd. Omdat de toeristen gemiddeld ook meer uitgaven, steeg de omzet die daardoor gerealiseerd werd zelfs met dertig procent.

Dat heeft de vzw Logeren in Vlaanderen tijdens een persconferentie op het Vakantiesalon bekendgemaakt. Met het initiatief worden vooral Vlamingen aangemoedigd in Vlaanderen op vakantie te gaan. Dat gebeurt onder meer via een website, mailacties, aanwezigheid op sociale media en een boek waarin meer dan 700 logementen zijn opgenomen.

Die campagnes hebben afgelopen jaar tot exact 126.111 boekingen geleid bij Vlaamse hotels, B&B’s en vakantiewoningen. Dat is een stijging met negentien procent in vergelijking met de 106.013 boekingen in 2014.

De gemiddelde prijs die daarbij werd neergeteld bedroeg 481 tot 537 euro per gezin. Dat brengt de totale omzet voor vorig jaar op 65,3 miljoen euro, 31 procent meer dan de 49,7 miljoen euro van 2014.

’We zien al voor het derde jaar op rij dat er meer boekingen plaatsvinden en dat er per persoon ook meer wordt uitgegeven’, zegt Stefaan Gheysen van Logeren in Vlaanderen. ‘Het omzetcijfer is sinds 2012 meer dan verdubbeld.’

Vlamingen die in het eigen gewest een vakantie boeken, trekken in de eerste plaats naar de Kempen en de Westhoek, zo blijkt nog uit de gegevens. Doorgaans nemen ze een korte vakantie: de gemiddelde verblijfsduur is twee tot drie nachten.

De promotiecampagne Logeren in Vlaanderen Vakantieland gebeurt onder meer in samenwerking met de vijf Vlaamse provinciale toeristische organisaties, die samen 840.000 euro per jaar investeren.