Tien jongeren gooien zich de komende maanden op het thema van de eindtermen. Zij zullen het politieke debat over wat we moeten leren in het onderwijs van morgen volgen en voeden. In hun en in andere scholen, op een blog, via opiniestukken en andere kanalen in de media, op debatten. Het is de Vlaamse Scholierenkoepel (VSK) die hen selecteerde en hen ondersteunt.

Voor De Standaard geven de 10 een voorsmaakje van hun ideeën. In een filmpje (waarin alleen Vicky De Zutter wegens omstandigheden ontbreekt) en hieronder vertellen ze over hun plannen met de eindtermen. Wilt u overigens zelf ook debatteren over deze kwestie? Dan kunt u terecht op deze site

Mona Thijs

  • 16 jaar, vijfde jaar Latijn-Talen, Borgloon
  • Schrijfster, chirolid, meer dan enthousiast

‘Ik zou wat meer mijn beste hersenhelft willen gebruiken: dat deel waar creativiteit en ideeën in gestockeerd zitten. Meer interactie en projectmatig leren zou fantastisch zijn. Stel dat wij een manier zouden vinden om een stem te geven aan de echte talenten van leerlingen.’

‘De dag waarop mijn leerkracht zal zeggen: vergeet de exacte datum waarop Mussolini het overnam en schrijf vanaf vandaag samen geschiedenis, zal u mijn gekir horen, vermits uw goed geïsoleerde ivoren toren tegen dan toch gesloopt zal zijn.’

Aster De Wever

  • 19 jaar, zesde jaar jeugd- en gehandicaptenzorg, Brecht
  • Speelt gitaar en ukelele, noemt zich schoolmoe

‘Zelf heb ik geen al te beste middelbareschooltijd achter de rug. Na zes jaar heb ik nog steeds niet het gevoel dat ik klaar ben om zelfstandig de echte wereld in te gaan. Ik heb het gevoel alsof ik niets weet van zoveel dingen die zich in de wereld afspelen.’

‘Als we het onderwijs veranderen kunnen we generaties vormen die weten wat er gaande is in de wereld. Ze moeten meer praktische en nuttige theoretische informatie krijgen over het verleden, heden, ons eigen lichaam en dat van anderen, EHBO, seksualiteit, geaardheid,...’

Luna De Pauw

  • 15 jaar, derde jaar keuken-restaurant, Oostende
  • Schrijft graag, streeft naar gelijkheid tussen de onderwijsvormen

‘Er zijn duizenden dingen die we later goed kunnen gebruiken maar die we nu niet leren en daar wil ik verandering in brengen. Ik wil dat er geluisterd wordt naar leerlingen.’

‘Ik wil niet dat iedereen blijft denken dat leerlingen uit het beroepssecundair (bso) dom zijn. Ik volg bso, en er zijn vakken die ik daar gewoon niet krijg, bijvoorbeeld biologie of Engels. Nochtans schrijf ik graag verhalen in het Engels, omdat ik dat een leuke taal vind. Waarom kan ik dat dan ook niet op school krijgen?’

Seppe De Pauw

  • 13 jaar, tweede jaar a-stroom, Wondelgem
  • Danser, durver, de jongste

‘De eindtermen zijn hopeloos verouderd. Eindelijk krijgen de ervaringsdeskundigen ­– wij, de scholieren – de kans hun inbreng te hebben, om hun onderwijsei te leggen.’

‘Onderwijs moet van ons allen burgers maken met een kritische kijk die niet alles slikken: niet uit schoolboeken, niet van het internet. Ik wil dat een wereld van wiskunde en wetenschap voor mij opengaat, maar het interesseert mij geen zak waar de Kleine Nete ligt.’

Timpa Vanoosterweyck

  • 16 jaar, vijfde jaar Grieks-wiskunde, Borgerhout
  • Zit in scouts en leerlingenraad, meertalig, opgegroeid in Japan

‘Ik heb mijn lagereschooljaren doorgebracht in het internationale schoolsysteem in Japan. Het was wennen in België in het klassieke college. Ik kan vergelijken.’

‘Hopelijk wordt ons schoolsysteem vernieuwd. Ik hoop dat het onderwijs van de 21ste eeuw erin slaagt jongeren te ontwikkelen tot een moderne homo universalis. Met kennen én kunnen. Denken én doen. Gaande van geschiedenis tot coderen, van fysica tot EHBO. En gooi er nog wat mindfulness bij.’

Zehra Cebeci

  • 17 jaar, vijfde jaar verzorging, Zellik
  • Danst door het leven, Turkse babbelaar, haat racisten en terroristen

‘Ik heb in het aso gezeten en daar miste ik praktijk, nu zit ik in het bso en mis ik uitdaging in de theoretische lessen.’

‘Onderwijs moet ons de basis meegeven, de dingen die we later nodig hebben. Talen bijvoorbeeld. Voor mij is het belangrijk dat onderwijs ervoor zorgt dat ik een goed diploma kan halen zodat ik verder kan studeren en later een goeie job kan vinden.’

Pieter Stalpaert

  • 16 jaar, vierde jaar Grieks-Latijn, Aalst
  • Filippijns-Belgisch, gepassioneerd door film, zingt bij Schola Cantorum Cantate Domino

‘Ik wil dat onderwijs mij klaarstoomt voor een volwassen leven. Ik wil dat het mijn kijk op de wereld verbreedt en mijn algemene kennis verdubbelt. Tegelijk wil ik dat het mij dingen bijbrengt die ik in mijn dagelijkse leven kan gebruiken, zoals EHBO, economie en nog zoveel meer. Maar vooral wil ik dat het mij leert hoe ik me moet gedragen en mensen kan helpen.’

Ergys Brocaj

  • 17 jaar, vijfde jaar humane wetenschappen-talen, Gent
  • Geboren in Albanië, wil taboes doorbreken in onderwijs

‘Wij weten vanuit onze dagelijkse ervaring op de schoolbanken wat de achilleshiel is in het onderwijs. Het onderwijs is aan een update toe. Er moeten meer taboeonderwerpen ter sprake komen. Waarom hebben we het nooit over porno of psychisch welzijn? Welke opleiding je ook volgt, we zouden na het secundair echt klaar moeten zijn voor studies of werk. Ook zou het goed zijn dat het onderwijs ons leert omgaan met andere religies en culturen.’

Vicky De Zutter

  • 17 jaar, vijfde jaar gezondheids- en welzijnswetenschappen, Ninove
  • Actief in de leerlingenraad, wil anderen vertegenwoordigen en steunen

‘Ik vind het belangrijk om als leerling onze stem te laten horen. Ik wil een wereld waarin iedereen de kans krijgt om naar school te gaan en waar iedereen zich goed voelt op school. School zou ons sociale vaardigheden moeten bijbrengen, maar ook vooral de kennis die we nodig hebben in de toekomst.’

Céline Ibe

  • 17 jaar, derde graad Latijn-wiskunde, Merksplas
  • Volgt sinds dit jaar thuisonderwijs, blogster

‘Het is de hoogste tijd dat de eindtermen na dertig jaar grondig herzien worden. Sinds dit jaar volg ik thuisonderwijs, het gewone onderwijs paste niet meer bij mij. Die invalshoek zal ik gebruiken tijdens de discussies.’

‘Onderwijs hinkt achterop. Ik voel dat de kloof tussen wat ik aangeleerd krijg en de maatschappelijke uitdagingen groter wordt. We hebben een flexibelere manier nodig om de kinderen klaar te stomen voor de voortdurend veranderende wereld. Vaak botst die verandering met het vastgeroeste gedachtegoed van het onderwijs vandaag. Laat ons daarom meer zaken in eigen handen nemen.’