Nieuwe versies van de Barbiepop zijn vanaf vandaag beschikbaar. Barbiepoppen zijn nu tenger, lang of voluptueus. De makers van het speelgoed reageren hiermee op de kritiek dat de pop onrealistische proporties zou hebben.

Voor het eerst sinds haar introductie in 1959 krijgt de Barbiepop drie nieuwe lichaamsvormen, naast de al bestaande versie met blond haar, blauwe ogen en een heel smalle taille. Evelyn Mazzocco, hoofd van het merk Barbie, wil op die manier ‘het lichaam van een vrouw meer accuraat weergeven’.

Doorheen de jaren heeft de speelgoedfabrikant Mattel de pop af en toe veranderd. Haar figuur en gezicht werden aangepast. Maar er bleef kritiek komen op het ‘onrealistische lichaam’. Meisjes zouden een compleet verkeerd beeld krijgen. Als reactie introduceert de fabrikant nu ook lange, kleine en voluptueuze poppen.

‘Wij geloven dat we de verantwoordelijkheid hebben om jonge meisjes en ouders een bredere kijk op schoonheid te geven’, stelt Mazzocco. Naast de nieuwe lichaamsvormen, komen er ook nieuwe huidskleuren en modestijlen. ‘Het geeft meisjes de mogelijkheid om de pop uit te kiezen die hen het meest aanspreekt.’

‘Ja, sommige mensen zullen zeggen dat we wat laat zijn’, zegt Mazzocco tegen het Amerikaanse tijdschrift Time. ‘Maar veranderingen in zo’n groot bedrijf nemen tijd in beslag.’

De pop is vanaf vandaag beschikbaar op de site van Mattel en zal in de loop van het jaar in de winkelrekken liggen. Wanneer de nieuwe Barbie precies in België verkrijgbaar zal zijn, is nog niet geweten.