‘We kennen identiteit van daders ticketfraude, maar staan machteloos’
Foto: Yorick Jansens

Tele Ticket Service heeft een secundaire ticketmarkt ontmaskerd, die tienduizenden concertgangers heeft opgelicht voor meer dan 600.000 euro. ‘Ons dossier ligt bij de FOD Economie en bij minister Peeters: meer kunnen we niet doen’, zegt woordvoerder Jan Vereecke.

‘Het is hallucinant hoeveel mensen er vorig jaar en bij het begin van dit jaar al de dupe zijn geworden van de massafraude die wij via een interne audit aan het licht hebben gebracht’, reageert Jan Vereecke van Tele Ticket Service. De ticketdienst maakte woensdagmiddag bekend dat er tijdens de kaartverkoop voor de K3-shows zo’n 17.000 tickets bewust werden gekocht om ze door te verkopen op de zwarte markt .

Meer dan 600.000 euro K3-tickets voor de zwarte markt: daar moet u even niet goed van geweest zijn.

‘Wij zijn inderdaad diep verontwaardigd over wat hier is gebeurd. Dit is dubbel choquerend omdat de meeste gedupeerden families met kinderen zijn én omdat Studio 100 steeds probeert om tickets aan democratische prijzen te verkopen.’

Zijn die gedupeerden intussen op de hoogte gebracht?

‘Tijdens de shows van K3 hebben via het scannen van de barcodes meer dan 500 concertgangers kunnen spotten die hun ticket van fraudeurs hebben gekocht. Zij kregen een invulformulier en moesten zo gedetailleerd mogelijk beschreven waar en hoe ze hun tickets hadden gekocht. Zo konden wij de daders op het spoor komen. Mensen die denken dat ze gedupeerd zijn, kunnen overigens terecht op onze website om mogelijke fraude te signaleren.’

U weet dus wie de daders zijn.

‘Wij kennen de identiteit van de daders, maar staan op dit ogenblik machteloos. Het enige wat ik kan vertellen is dat het spoor naar Nederland leidt. De drie “topfraudeurs” hebben tijdens de ticketverkoop voor de K3-shows samen 12.000 tickets gekocht. Er is een proces-verbaal opgemaakt en we hebben ons dossier overgemaakt aan de FOD Economie en aan het kabinet van de minister van Consumentenzaken, Kris Peeters (CD&V). Meer kunnen we niet doen.’

Heeft Tele Ticket Service extra maatregelen genomen om dit soort fraude te voorkomen?

‘Wij doen ons uiterste best en hebben door onze audit al verschillende verdachte kredietkaarten opgespoord, maar wij kunnen niet voorkomen dat op dit moment opnieuw mensen worden bedot. De fraudeurs gaan uiteraard gewoon door met oplichten. De enige manier om ze te stoppen is wanneer het kabinet Peeters of de FOD Economie actie ondernemen. Bij die mensen moet u gaan aankloppen. En bij Test-Aankoop.’

Zien gedupeerden hun geld nog terug?

‘We hebben één geval gehad waarbij de kredietkaartmaatschappij meteen is tussengekomen op basis van de automatische verzekering die een klant met een kredietkaart heeft. Maar het is niet zeker dat de maatschappijen dit op grote schaal zullen toepassen. Daarom vragen wij aan Test-Aankoop om een collectieve rechtsvordering op poten te zetten. Want bij dit soort praktijken zouden wij tickets zelfs ongeldig kunnen maken.’

Gaat u dat doen, tickets ongeldig maken?

‘Neen, zeker niet. Want dan worden concertgangers twee keer gestraft: één keer door de oplichters en één keer door ons. We zullen bij het scannen van die tickets vertellen tegen de mensen dat ze opgelicht zijn en dat ze een formulier kunnen invullen of een melding doen op onze website. Maar zij kunnen zonder problemen naar concerten gaan.’