‘Lessen van 50 minuten zullen plaats moeten ruimen voor 21ste-eeuwse methodes’
Archiefbeeld Foto: ANP

‘Het kan beter.’ Dat is de conclusie van ouders over de voorbereidende rol van het onderwijs op het latere leven. ‘Als uitgegaan wordt van de talenten zullen jongeren betere keuzes maken. Dat veronderstelt een andere organisatie’, staat in een eindrapport van de Koning Boudewijnstichting.

‘Het secundair onderwijs moet jongeren beter voorbereiden op het leven en de superdiverse samenleving.’ Dat zegt het Ouderforum Secundair Onderwijs van de Koning Boudewijnstichting. 24 ouders hebben zich - op vraag van minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) - gebogen over het onderwijs voor het jaar 2030. ‘Dat is geen kritiek, maar een oproep.’

Het Ouderforum spreekt zich in zijn bevindingen ook uit over hoe het onderwijs jongeren beter kan voorbereiden op het leven. ‘Het onderwijs moet erkennen dat er niet alleen op de schoolbanken geleerd kan worden: de school moet voor alle jongeren het werken en de wereld van de arbeid als leerbron binnenbrengen: via stages, werkervaringsprojecten, vrijwilligerswerk.’

Oude onderwijsvormen verdwijnen

‘Jongeren zullen betere keuzes maken als echt uitgegaan wordt van de talenten van jongeren. Om dat te bereiken moet er een brede eerste graad zijn. De oude onderwijsvormen ASO/TSO/KSO/BSO verdwijnen.’

‘Ook de aloude lessen van 50 minuten zullen minder voorkomen. Modulair werken en projectwerk zijn meer aangepast aan de 21ste eeuw. Leraars zullen ook meer in team werken en leerlingen langer dan een jaar begeleiden en coachen.’

'Eindtermen moeten concreter worden'

Het ouderpanel benadrukt in het eindrapport dat alles scholen niet gelijk moeten zijn, maar wel gelijkwaardige kwaliteit moeten afleveren. De overheid moet de gelijkwaardige kwaliteit blijven bewaken via de eindtermen, die bepalen wat scholen moeten bereiken. De eindtermen moeten volgens het panel concreter worden, en sneller aangepast worden.

‘Gezocht naar wat ons, ouders, echt drijft’

Het ouderpanel kwam tussen oktober 2015 en januari drie weekends samen voor intensieve momenten van informatievergaring en discussie. Tijdens die weekends werden verschillende specialisten en mensen uit de praktijk gehoord. De meningen van de ouders werden scherp gesteld en aan die van de anderen getoetst.

‘Wij hebben gezocht wat ons, ouders, echt drijft in deze discussies: wat moeten wij, ouders, verdedigen voor onze jongeren in het licht van 2030’, staat in de inleiding van het eindrapport.

Vindt u het ook stilaan tijd dat de 'oude onderwijsvormen' verdwijnen? 

Discussieer mee via de knop rechtsboven, op Facebook of op Twitter met de hashtag #DSDISCUSSIE.