Opel: 'Verminderde uitstoot auto waarschijnlijk schuld van marter'
Foto: BELGAIMAGE
De verminderde uitstoot die tijdens een VRT-reportage bij twee Opel-wagens werd vastgesteld, was het logische gevolg van een noodzakelijke herstelling. Dat blijkt uit een eigen onderzoek dat de autoconstructeur op de twee wagens heeft uitgevoerd. Opel ontkent op die manier opnieuw dat er in het geheim aanpassingen aan de software werden uitgevoerd om de uitstoot van stikstofoxides te laten dalen. 'De schade kwam er hoogstwaarschijnlijk door een marter.'

Maandag had VRT aangeklaagd dat Opel-dealers in alle stilte aanpassingen zouden uitvoeren aan de software van Zafira’s die te veel stikstofoxides uitstoten. Bij twee wagens werd namelijk vastgesteld dat de uitstoot duidelijk daalde na een update bij de dealer.

Opel had de aantijgingen dezelfde dag nog 'met klem' ontkend. Intussen heeft het bedrijf ook een nader onderzoek op de twee betrokken wagens uitgevoerd. 'Op basis van de reportage hebben we de twee wagens kunnen identificeren en zijn we kunnen nagaan wat er precies gebeurd is', zegt Michel Retour, woordvoerder van Opel België.

Marter

Uit dat eigen onderzoek blijkt volgens de onderneming dat er geen sprake is van mysterieuze software-updates. Wel waren er aan beide voertuigen specifieke technische aanpassingen nodig om de goede werking van de wagen te herstellen, zo klinkt het. Zo stelt Opel dat bij de eerste wagen de bedrading van de temperatuuremissiesensor beschadigd was. Die beschadigde sensor werd daarop vervangen. 'Deze sensor heeft een directe invloed op de uitlaatgasemissies', benadrukt de autoconstructeur. 'De schade eraan is hoogstwaarschijnlijk het werk van een marter.'

Ook bij de tweede wagen bestaat er volgens Opel een logische verklaring voor de verminderde uitstoot. 'Tijdens de inspectie ontdekte het serviceteam negen foutcodes in de controle-eenheid van het motormanagementsysteem. Elk van deze codes kan een potentieel defect aan de motor of aan het emissiesysteem van het voertuig aangeven. De dealer volgde de service-instructies van Opel en programmeerde de motorcontrole-eenheid opnieuw om het voertuig weer correct te laten functioneren', meldt het bedrijf.

'We hopen dat dit onderzoek de laatste twijfels wegneemt die veroorzaakt werden door de VRT-reportage', klinkt het nog.

Uitstoot

Uit e-mailverkeer tussen het onderzoeksinstituut TNO en het Nederlandse ministerie van Infrastructuur en Milieu blijkt intussen dat onderzochte dieselauto's van Opel, Mercedes, Audi en Peugeot in de praktijk drie tot acht keer zoveel stikstofoxiden uitstoot als toegestaan. De Nederlandse omroep NOS had de documenten opgevraagd. Alle geteste auto's doen het op de rollenbank beter dan op de weg. Het rapport uit 2015 is openbaar, maar tot nu toe was niet bekend welke auto's TNO heeft onderzocht.