D’Ieteren stoot probleemkind Carglass Brazilië af
Foto: Karel Hemerijckx

Belron, de voertuigbeglazingsdochter van de autodienstengroep D’Ieteren, verkoopt een belang van ongeveer 60 procent in Carglass Brazilië. Daarbij worden ook een reeks waardeverminderingen opgenomen in de boeken van D’Ieteren.

Het meerderheidsbelang in Carglass Brazilië komt in handen van de investerings- en adviesonderneming Advisia Investimentos. Zij betaalt er 4,8 miljoen Braziliaanse reais (ongeveer 1 miljoen euro) voor.

‘De lokale expertise van Advisia in combinatie met de globale expertise van Belron zou Carglass Brazilië in staat moeten stellen zijn positie op de Braziliaanse markt van de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing te verbeteren’, klinkt het vrijdag in een persbericht van D’Ieteren.

De omzet van Carglass Brazilië daalde in 2015 met bijna 40 procent tegenover 2014, tot 53 miljoen euro. In beide jaren was er ook een negatief courant bedrijfsresultaat.

D’Ieteren voert onder meer ook verschillende (niet-contante) waardeverminderingen door - voor in totaal 40 miljoen euro - ‘om de boekwaarde van de Braziliaanse activiteiten tot hun reële waarde te brengen van 8 miljoen Braziliaanse reais (ongeveer 2 miljoen euro)’.

In de toekomst kan Advisia of Belron de volledige controle verwerven over de Braziliaanse activiteiten.