Zij schrijven de hits van 2016
Foto: rr

Welke muziek van eigen bodem zal in 2016 uw radio veroveren? Volgens de muziekredactie van De Standaard zullen de volgende acht namen zich het komende jaar in uw oor wurmen.

Inge Schelstraete, Sasha Van der Speeten, Tom Zonderman en Nick De Leu keken in hun glazen muziekbol en kwamen tot dit lijstje van acht Belgische bands die in 2016 (definitief) zullen doorbreken. Hoor en lees hieronder waarom Bazart, Faces on TV, Tsar B, Piquet, Pomrad, Alice on the Roof, Hydrogen Sea en Lea Rue door alle radiostations zullen worden gedraaid.

BAZART

Dat je ook in het Nederlands kon folken, rocken en rappen, werd de voorbije decennia afdoende bewezen. Maar hippe elektropop in onze moerstaal, dat is fris. Het Gents-Antwerpse Bazart verzoende op zijn debuut-ep het uitdagende klankpalet van Yeasayer met de poëzie van Spinvis, een combinatie die hen in het zog van bloedbroeders Oscar & The Wolf naar de Lotto Arena loodste. Als hun debuutplaat even lekker funkt als hun radiohitje ‘Goud’, kunnen ze dat straks ook op eigen kracht.

Voor wie?Jep, voor u die beseft dat ook Vlaams een internationale poptaal is.

FACES ON TV

Faces On Tv brengt in het voorjaar een ep uit en we verwachten dat die zal inslaan. Sinds De Nieuwe Lichting 2014 heeft de groep twee uitstekende singles uitgebracht, waarvan ‘Love / Dead’ ondermeer lof kreeg toegezwaaid van Max Colombie. De single klinkt even sexy als Oscar and the Wolf, maar Faces On Tv is ook pakken melancholischer. Zanger Jasper Maekelberg heeft achter de schermen gewerkt met iedereen van Soldier’s Heart tot Bazart, en dat hoor je aan de zelfverzekerde klank van de groep.

Voor wie?Voor wie het graag ijl maar sensueel heeft.

TSAR B

U kent Tsar B als dat meisje dat ‘Back to black’ van Amy Winehouse zong met Max Colombie van Oscar & The Wolf voor de soundtrack van de film Black. In het Vlaamse rockwereldje gaat deze dame door het leven als Justine Bourgeus, zangeres-violiste-keyboardspeler bij de band School Is Cool. Maar zet haar achter een laptop met muzieksoftware en ze ontpopt zich tot een heuse FKA Twigs. ‘Als achtjarig meisje zag ik de musical Alladin’, bekende ze op Studio Brussel. ‘Misschien komt daar de oosterse invloed vandaan.’ Haar artiestennaam? Die komt uit een sprookjesboek over tsaren. ‘Ik wilde altijd een heersend personage zijn, zoals een tsaar of een sultan’, zei ze daarover. Heersen zal ze, dat staat in de sterren geschreven. Hopelijk laat ze ons geen duizendenéén nachten wachten.

Voor wie? Fans van trage beats en sierlijke zangkunsten.

PIQUET

Piquet noemt zijn muziek zelf ‘experimentele pop met transoceanische vocalen’; wij horen Pixies – vooral in die basintro van ‘Jonjo’ –, wat oosterse magie en de even krachtige als bezwerende stem van Lien Moris. Het is bovendien in het Nederlands, of een variant daarop van Moris’ eigen makelij. De single ‘Parkiet’ pakt uit met een sterke riff en steigerende gitaren. Bekijk zeker ook eens de surrealistische videoclip die de groep uit Hasselt erbij maakte.

Voor wie?Als u fan bent van vrouwen met gitaren.

POMRAD

Op kousenvoeten schoot hij vier jaar geleden al uit de startblokken in de niche van de Belgische pop. Maar 2016 wordt het jaar van de definitieve exposure en van de doorbraak voor Adriaan Vandevelde a.k.a. Pomrad. Zijn debuutplaat Knights verschijnt in het voorjaar, een album waarop Vandevelde bewijst dat hij veel meer is dan de optelsom van Herbie Hancock en Hudson Mohawke. Niemand minder dan Selah Sue schittert er tussen de scheve beats, naast een even getalenteerde schare soulzangers. Morsige synthfunknummers knipogen vet naar de jaren tachtig, elders laat Pomrad de aangedikte hiphopbeats donderen met een kracht die Sportpaleizen op hun grondvesten kan doen daveren. Nu is het wachten tot de popmarkt wakker schiet en hem bombardeert tot producer du jour. Fasten seatbelts.

Voor wie?Coole kikkers die de funk in zich dragen.

ALICE ON THE ROOF

Met debuutsingle ‘Easy come, easy go’, een zacht ontvouwende pianoballade die doet denken aan een Montoise-versie van Birdy, deed Alice on the roof op haar twintigste al heel Franstalig België verliefd worden. In 2016 mikt ze, lieflijk maar vastberaden, ook op Vlaanderen. Voor haar debuut Higher werkte ze samen met de Britse producer Tim Bran (La Roux, London Grammar), die viel voor haar fragiele stem en oor voor subtiele synthdeuntjes. Het leverde haar zelfs een plaats op bij het internationale showcasefestival SXSW.

Voor wie?Meewiegers met een voorliefde voor Franse accenten.

HYDROGEN SEA

Hydrogen Sea, het project rond het stel PJ Seaux en Birsen Uçar, borrelt al een tijdje in de Brusselse ondergrond. Er was de ep Court the dark, die onder meer het fraaie ‘Only oleanders’ opleverde, het duo coverde Portishead zonder op zijn bek te gaan en onlangs volgde de single ‘Before I go’. De smaakmaker voor hun debuut zet de bakens van hun gedoseerde klankpalet uit: de dromerige stem van Uçar zachtjes omwikkeld door breekbare elektronica. Helemaal klaar om door te breken in 2016.

Voor wie?Wikkel u in dit zachte deken en zet de tijd even stil.

LEA RUE

In The Voice strandde Emma Lauwers voor de finale, maar als Lea Rue heeft ze de wind in de zeilen. De 21-jarige blondine wordt op sleeptouw genomen door Regi en Lost Frequencies en bereikte met de donkere electro-r&b van ‘Sleep’ en ‘I can’t say no’ al tweemaal nummer 2 in de Ultratop. En mocht dat geen indruk meer maken: ze verzamelde al meer dan 12 miljoen plays op Spotify. Nu al in trek bij grote dj’s om haar zwoele, lome zangstijl.

Voor wie?Mensen die zich afvragen hoe The Weeknd met een vrouwenstem zou klinken.

Heeft u een andere muzieksmaak dan onze redacteurs? Vertel dan wie volgens u een muzikale doorbraak verdient in 2016 via de 'Reageer'-knop rechtsboven.