Bombardier haalt megabestelling NMBS binnen

NMBS heeft voor 1,3 miljard euro aan bestellingen geplaatst bij de Canadese trein- en vliegtuigbouwer Bombardier, die een fabriek heeft in Brugge.

In de overeenkomst tussen NMBS en het consortium Bombardier-Alstom staat te lezen dat de spoorwegmaatschappij versterkte betrouwbaarheids- en leveringsclausules invoert voor de bestelling van 445 dubbeldekrijtuigen. Naast de extra clausules zal de spoorwegoperator gedurende een half jaar de kans krijgen om een eerste reeks rijtuigen te testen en indien nodig feedback door te geven aan Bombardier-Alstom.

De 445 rijtuigen worden in een eerste fase besteld, voor 1,3 miljard euro. Uiteindelijk gaat het maximaal om 1.362 rijtuigen voor een totaalbedrag van 3,3 miljard euro. 

Wat zit er in zo’n dubbeldekker?

De NMBS geeft alvast een voorsmaakje van hoe de nieuwe rijtuigen uitgerust zullen zijn. In elk rijtuig zullen volgende zaken aanwezig zijn:

  • multifunctionele ruimte
  • comfortabele zitplaatsen
  • informatieschermen
  • hogere plafonds
  • meer beenruimte bij tegenover elkaar staande zetels
  • ruimte voor grote bagage
  • meer stopcontacten

Levensbelang

Voor de Bombardier-vestiging in Brugge is de bestelling van levensbelang. ‘Zo’n groot order vormt een stabiele basis want zet 200 van de 350 arbeiders aan het werk’, zei Luc Logghe (ACV Metaal) donderdag al aan De Standaard. ‘Het is een sokkel voor verdere bestellingen die werkzekerheid kunnen creëren.’ Hij denkt onder meer aan bestellingen van De Lijn, STIB en de Nederlandse Spoorwegen.

'Het is een grote opluchting, vooral omdat het een binnenlandse bestelling is. Hiermee kunnen we in Canada aantonen dat we in een goede flow zitten', klinkt het. 'We kijken ook naar de directie. Zij hadden inspanningen beloofd als dit order aan ons zou worden toegekend. Het is nu zover, dus de top moet nu het orderboek verder aanvullen.'

Bombardier, met zetel in Berlijn, stelt wereldwijd 39.700 mensen tewerk en was vorig jaar goed 9,6 miljard euro omzet, een stijging met 10 procent tegenover het jaar voordien.

Alstom staat in voor de bouw van 90 gemotoriseerde koprijtuigen. Dat levert 130 bijkomende banen op in Charleroi, en een honderdtal in Valenciennes, net over de Franse grens.