dEUS op zijn kwetsbaarst
dEUS tijdens het eerste Soft Electric-concert in Parijs Foto: rr

Vanaf maandag trekt de Soft Electric Tour van de Antwerpse rockband dEUS door ons land. Het uitverkochte concert in de Lambertuskerk in Maastricht, net over de Nederlandse grens, vrijdagavond was er alvast eentje om in te kaderen.

Vorig jaar vierde dEUS zijn twintigste verjaardag met de verzamelaar ‘Selected Songs’, een dubbel-cd met naast alle klassiekers van Tom Barman & co ook een aantal rustiger en minder bekende nummers. Het zijn die nummers die tijdens de Soft Electric Tour de revue passeren. Verwacht u dus niet aan klassiekers als Suds & Soda, Via of The Architect, maar bereid u voor op ingetogen en meeslepende nummers als Magdalena, The Magic Hour en Right As Rain.

Twee jaar geleden speelde dEUS een eerste keer ‘soft electric’ (de band wilde absoluut het woord akoestisch vermijden) in Utrecht. Zelfs voor de meest die-hard-fan was dat concert een openbaring, omdat de band toch al enkele jaren met min of meer dezelfde setlist tourde. Niet alleen de fans waren bijzonder enthousiast, ook Barman en co vonden het experiment bijzonder geslaagd. En dus kon een uitgebreider tournee voor een zittend publiek niet uitblijven.

De tournee begon eind november in Parijs en hield gisteren halt in Maastricht. De locatie was uniek: de Lambertuskerk, een monumentale kerk aan de rand van de stad, die sinds de renovatie twee jaar geleden werd afgerond, leegstaat. dEUS, de Antwerpse rockgoden in een kerk. Veel symbolischer kon het niet. 'dEUS terug onder de kerktoren', grapte frontman Tom Barman dan ook bij het begin van het concert.

Iets na negen uur trapte dEUS af met Wake Me Up Before I Sleep (van de tweede plaat In A Bar, Under The Sea). Barman, net als de rest van de band zittend op een barkruk, bleek goed bij stem en ook de geluidsmix bleef overeind in de kerk.

Anderhalf uur lang namen de Antwerpenaren het publiek mee langs de rustiger en minder bekende plekjes uit hun repertoire. Langs nummers die de band zelden of nooit live heeft gespeeld (zoals Include Me Out) en nummers die tijdens een regulier concert in het verleden niet echt tot hun recht kwamen (Nothings, Sirens, 7 Days, 7 Weeks).

Geen publieksfavorieten als Little Arithmetics en Instant Street vanavond, wel Magdalena en The Magic Hour, twee wondermooie nummers van het album The Ideal Crash uit 1999. Tijdens het nummer Right As Rain, dat Barman schreef over de dood van zijn vader, kon je een speld horen vallen. Knap, want Nederlanders staan niet meteen bekend als het meest aandachtige concertpubliek.

Dat de hele kerk, hoewel de bar openbleef tijdens het concert, zowat het hele concert bleef zitten, was een mooie bevestiging van het feit dat Barman en co het publiek bij het nekvel hadden. Secret Hell en Serpentine stonden de voorbije jaren ook wel een keer op de setlist van de band, maar gisteravond klonken ze extra breekbaar. Nummers als Gimme The Heat en Disappointed In The Sun hadden mooi in dit rijtje thuisgehoord, maar haalden (voorlopig?) de setlist nog niet.

Na twee bisrondes sloot de band af met Dream Sequence #1 (van The Ideal Crash), nog zo’n nummer dat de band al jaren niet meer live had gespeeld. ‘Blij dat we nog een keer een kerk hebben doen vollopen’, aldus Barman voor hij het podium afliep.

 

 

dEUS speelt de volgende dagen 6 concerten in ons land. De concerten in de Roma (7 en 14/12) en de Bourla (15/12) zijn uitverkocht. Voor de concerten in Brussel, Luik en Oostende zijn nog tickets beschikbaar. Alle info: www.deus.be