Klein Agency: 'We zien onszelf als een microfabriek'

We leerden ze kennen met hun private dinners en interieurconcepten, maar nu lanceren Jon en Maša Kleinhample van de Antwerpse designstudio Klein Agency ook een eigen meubelcollectie, waarbij de pure materialen en handenarbeid centraal staan.

Jon Kleinhample, die een opleiding genoot als architect, lanceerde vijf jaar geleden de designstudio LMBRJK (spreek uit als lumberjack), waar hij experimenteert met geometrie en focust op de techniek van lasercutting. Toen het internationale koppel (hij is van Los Angeles, zij van Slovenië) van Berlijn naar Antwerpen verhuisde en besloot om samen te werken, kozen ze een geheel nieuwe naam voor hun ‘joint venture’: Klein Agency.

Het is ook onder die naam dat ze hun eerste meubelcollectie lanceren. De klein home collection 01 telt elf stuks waaronder stoelen, kasten en rekken gemaakt in eik, steen en leder. Handenarbeid staat centraal: alle stukken worden in hun eigen studio in elkaar gezet en dus grondig gecontroleerd voor ze van eigenaar wisselen.

Hoewel het koppel al langer dacht over een eigen meubelcollectie - niet vreemd gezien hun achtergrond in design - zijn ze pas zes maanden geleden ook echt aan de uitwerking begonnen. Dat het sinds de eerste schetsen toch allemaal zo snel verlopen is, is volgens het koppel te danken aan hun kleinschalige manier van werken én aan het snel vinden van de juiste mensen om mee samen te werken.

‘We zien onszelf als een microfabriek, met een kleine voetafdruk, wat ons toelaat om snel belissingen te nemen en daar naar te handelen', aldus Jon. 'Zeker eens je de juiste mensen hebt gevonden om je te omringen, kan je vlot werken.'

Niet te veel tussenpersonen dus, maar ook overbodige materialen werden geweerd: de collectie is opgebouwd rond eik, leder en staal. 'Een combinatie van hightech (het staal) en handenarbeid (het leder en hout)', maar ook een hommage aan de imperfecties van natuurlijke materialen, zo benoemen ze het zelf. Voor de behandeling van het hout grijpen ze terug naar een Japanse techniek (genaamd shou sufi ban) waarbij de bovenste laag van het vuur wordt 'aangebrand'.

Pure en simpele ontwerpen dus, maar dat wil niet zeggen dat het koppel het designmantra form follows function strikt opvolgt. 

‘Hoewel de functie van een meubel uiteraard een belangrijke rol speelt, zien we het niet als één richting. Integendeel, bij het uitwerken van de meubels geraak je al snel verwijderd van het originele startpunt en heeft de functie ook invloed op de uiteindelijke vorm, zo hebben we heel sterk gemerkt bij het ontwerp van de Lounge Chair. Het sluipt tot in de kleinste details.'

Klein Agency profileerde zich bij het Antwerps publiek vooral met hun private dinners en brunches. Is er dan sprake van een wisselwerking tussen hoe de twee koken en ontwerpen? ‘De Private Dinner Club, waarbij we op vrijdagavonden koken voor ongeveer twaalf man, zijn eigenlijk begonnen als een experiment toen we net verhuisd waren. We kregen vaak complimenten over onze mooie locatie aan Antwerpen-Noord en wilden die delen, maar daarnaast ook zelf nieuwe mensen ontmoeten’, vertelt Maša.

‘En hoewel de etentjes altijd een zijproject zijn geweest naast onze designactiviteiten, heeft het wel geholpen om in contact te komen met de juiste mensen - we hebben zo onze lederwerker leren kennen - en onze eigen naam uit te dragen. Koken is uiteindelijk gewoon een andere manier om onze creativiteit uit te drukken. Bij veel gerechten vertrekken we dan ook van een bepaald beeld dat het bord moet uitdragen.’

De stukken van Klein Agency worden via hun eigen webshop verkocht, of op afspraak in hun studio in Antwerpen aan het Eilandje. Daar wordt de collectie op vrijdag 20, zaterdag 21 en zondag 22 november ook gelanceerd met een tijdelijk café in samenwerking met de buren van Broer Bretel waar iedereen welkom is.