De favoriete aandelen van David Ross
David Ross Foto: rr
David Ross, beheerder van het fonds Echiquier Global, kiest voor twee groeipolen: internet en technolgie en bedrijven die zich richte op de snel groeiende middenklasse in de opkomende landen

Facebook

Facebook is het grootste sociale netwerk ter wereld, met zo'n 1,5 miljard actieve gebruikers per maand en meer dan 1 miljard actieve gebruikers per dag. Met bijna 900 miljoen mobiele gebruikers per dag verbindt Facebook op unieke wijze zijn sociale netwerk met mobiel surfen. Zoals het een internationaal bedrijf betaamt, realiseert Facebook nu het grootste deel van zijn omzet buiten de Verenigde Staten. Hoewel het nu al een groei van meer dan 40 % laat optekenen, moeten de vele zijprojecten - zoals Instagram, What'sApp en Oculus Virtual Reality - hun steentje nog beginnen bijdragen. Dankzij zijn vele initiatieven en de snelle ontwikkeling van zijn reclameplatform gaat de internetreus alvast een veelbelovende toekomst tegemoet.

Atlas Copco

Atlas Copco, een 142 jaar oud Zweeds bedrijf, is wereldleider op het vlak van industrieel gereedschap, zoals compressoren, vacuümoplossingen en elektrisch, bouw- en mijnbouwgereedschap. Hoewel het bedrijf in 180 landen actief is, focusten de beleggers de laatste tijd alleen op de Chinese afdeling, die te lijden heeft onder de tragere groei van de Chinese economie. Omdat China goed is voor slechts 12 % van de omzet van het bedrijf, is het nu dankzij de massale verkoop van de aandelen in de zomer - waardoor Atlas Copco verder onder de piekscores van de lente blijft hangen - het moment bij uitstek om aandelen van een van de grootste Europese industriële bedrijven aan te schaffen. Wij zijn dan ook van mening dat Atlas Copco zal kunnen profiteren van de aanwakkerende Europese en Amerikaanse economieën.

Visa

Visa is 's werelds grootste betaalbedrijf dat consumenten, banken, bedrijven en regeringen in meer dan 200 landen met elkaar verbindt. Hoewel Visa vaak gezien wordt als een bedrijf dat financiële diensten verleent, is het dankzij zijn digitale betaaldiensten eigenlijk ook een grote speler op de IT-markt. Bovendien nam Visa onlangs Visa Europe over, waardoor het nu één groot wereldbedrijf is. Nu de Europese economie aan haar opmars bezig is, zal de overname van Visa Europe het bedrijf verder laten groeien in een bijzonder aantrekkelijke regio. Tel daar nog de wereldwijde activiteiten en middelen van Visa bij op, en u kunt al raden dat het bedrijf daar alleen maar profijt zal uithalen. Omdat consumenten hun aankopen nog altijd voor 85 % cash betalen, heeft Visa nog meer dan genoeg mogelijkheden om ook op lange termijn verder te groeien.

AIA

AIA is een spin-off van de Aziatische activiteiten van de Amerikaanse verzekeraar AIG. De groep, met hoofdzetel in Hongkong, staat er sterk in zijn schoenen en is de op één na grootste levensverzekeraar in de ASEAN-landen, en dan hoofdzakelijk in Hongkong, Singapore, Maleisië, Thailand, Indonesië. Door de zwakke sociale zekerheid en een steeds grotere middenklasse die zijn opgebouwde kapitaal beter wil beschermen, hebben levensverzekeringen er immers nog een immens groeipotentieel. Door het conservatieve management en het grote kapitaal kan AIA dan ook een aantrekkelijke verhouding tussen risico en potentiële opbrengsten voorleggen.

Falabella

Falabella is de grootste distributeur van Chili en de hele kust aan de Stille Oceaan. De belangrijkste en in die regio ook meest bekende afdelingen zijn de Falabella 'department stores' en de Sodimac doe-het-zelfwinkels. De groep evolueert snel en is ook met zijn kredietkaarten goed vertegenwoordigd in de regio. Ondanks zijn 125-jarige bestaan blijft de groep wel snel groeien: in 3 jaar tijd steeg het aantal verkooppunten met 40 %, en dan vooral buiten het land waar het bedrijf ooit werd opgericht. Falabella kan dankzij zijn sterke positie dan ook gebruikmaken van de almaar toenemende consumptie in de regio.