Experiment kan leiden tot rijgedragpolis

Verzekeraars willen uw rijstijl meten

Verschillende verzekeraars werken in stilte aan een rijgedragpolis. Daarbij wordt uw auto uitgerust met registratie-apparatuur. Rijdt big brother binnenkort met u mee?

Hoe rijdt u? Wanneer rijdt u? Waar rijdt u? Verzekeraars weten het straks allemaal. Het volstaat een toestelletje in uw auto te plaatsen om alles over uw rijgedrag te weten te komen. Alleen is de vraag hoe je gebruikers kunt overtuigen om zo’n monitoringsysteem – sommigen zeggen big brotherapparatuur – in uw ­auto te installeren.

Baloise Insurance maakte gisteren de resultaten bekend van een proefproject en is enthousiast over de resultaten. Mensen die zich laten monitoren en zelf regelmatig kijken hoe goed of slecht ze scoren inzake rijgedrag, blijken veiliger te rijden. Privacy is daarbij geen groot probleem. ‘Jong of oud, man of vrouw, daar waren geen specifieke issues rond’, zegt Kris Fastenaekels, manager marktontwikkeling bij Baloise.

Dongle

De komende maanden lopen de tests verder, maar de eerste resultaten zijn bemoedigend, zegt woordvoerder Bart Walraet. Twee op drie bestuurders zeggen hun rijgedrag aan te passen na het monitoren ervan. De betrokken chauffeurs trekken minder snel op, gaan minder bruusk remmen en houden zich beter aan de maximumsnelheid.

Baloise lanceerde zijn proefproject bij honderd weggebruikers. In hun auto werd een zogenaamde ‘dongle’ geïnstalleerd: een klein toestelletje dat het rijgedrag registreert. Opvallend was dat het rijgedrag alleen verbeterde bij de weggebruikers die geïnteresseerd waren in de resultaten en regelmatig de app bekeken om hun rij­scores te kennen. De geïnteresseerden bleken bij de start ook al goede chauffeurs te zijn en hebben zich daarin verder geperfectioneerd tijdens de proefperiode.

Twee op drie van de chauffeurs zeiden dat de controle hielp om hun rijgedrag te verbeteren. Dat bleek ook uit de scores. Maar meer dan de helft keek niet of zelden naar de scores. Dat waren de minst goede chauffeurs.

‘We moeten verder leren hoe we bestuurders kunnen aanmoedigen het systeem te installeren, maar ook om het vervolgens actief te blijven gebruiken’, zegt Fastenaekels. Volgens hem is dat een belangrijke parameter vooraleer Baloise kan beslissen om effectief zo’n rijgedragpolis op de markt te brengen.

Slimme polis

Internationale ervaringen leren dat het niet volstaat om zo’n ‘slimme polis’ te verkopen tegen een lagere prijs dan de klassieke polis. ‘De beloning op voorhand uitdelen, leidt tot slechte resultaten’, zegt Fastenaekels. De verzekeraar overweegt verschillende aansporingen. Dat kan een korting zijn als resultaten behaald worden, maar ook zachtere stimulansen, zoals bioscooptickets, korting op de tankbeurt of kleine cadeautjes. Het is ook mogelijk om er een game van te maken.

Zoiets kan misschien ook jongeren overtuigen. De test bevestigde wat men al weet: jongeren rijden minder voorzichtig dan veertigplussers en vrouwen voorzichtiger dan mannen. Wie met een kleine auto rijdt, is terughoudender dan wie een grote bolide heeft.

Baloise wil het platform aan allerlei services koppelen. Bij pech onderweg kan het systeem automatisch doorgeven waar u zich precies bevindt. Bij een aanrijding kunnen zelfs automatisch de hulpdienst gebeld worden. ‘We willen vooral veiligheidsverhogende diensten toevoegen’, zegt Fastenaekels.

Kan Baloise zich de moeite van zo’n stukje hardware met servicecontract niet besparen? Wie al spontaan een app zoals Waze gebruikt, vertelt die slimme gps al het volledige verhaal over de gekozen trajecten, de snelheid en het rijgedrag. ‘Dat klopt, maar een smartphone kan worden uitgezet.’ Baloise verwacht komend jaar al met een slimme polis te kunnen komen. ‘Maar de klassieke polis blijven we hoe dan ook aan­bieden.’

Mensen die zich laten monitoren en zelf regelmatig kijken hoe goed of slecht ze scoren inzake rijgedrag, blijken veiliger te rijden