Kort&bondig

De oplossing van het verkeersdrama zit in een doosje

De berichtgeving over zware verkeers­delinquentie en de manke strafuitvoering (DS 7 november) zadelt de lezer vaak met een verlammend gevoel van machteloosheid op.

Dat is onterecht. Als we willen, kunnen we in enkele jaren tijd een quantumsprong maken op het gebied van verkeersveiligheid.

Hoe? Verplicht tegen 1 januari 2019 in elk Belgisch voertuig een aan een ‘verkeerscloud’ verbonden trackingdoosje met een elektronische identiteitskaartlezer. Koppel dat aan een slimme kilometerheffing, een rijbewijs met punten en een gedigitaliseerde justitie, drie werven die al in de steigers staan. Ziedaar de ingrediënten van een verkeersrevolutie.

Sensibilisering en zelfregulering vanwege de autoconstructeurs zijn lapmiddelen waarvan nu al voldoende bewezen is dat ze niet werken. Met een internet of cars ten dienste van de democratische rechtsstaat, worden je grondrechten niet langer ondermijnd, zodra je de voordeur achter je dichttrekt. Plots wordt veel mogelijk: alle chauffeurs die 100 procent op voorbeeldig rijgedrag focussen, zones 30 en 50 waar effectief niet meer dan 30 of 50 kilometer per uur wordt gereden, echt plaatselijk verkeer, autoluwe fietsroutes, snelheidsverlaging bij kruispunten.

Dat beeld is geen verre toekomstdroom, maar verrassend dichtbij. Na een openbare aanbesteding in 2013, moeten zo’n 800.000 vrachtwagens voor mei 2016 uitgerust zijn met een On Board Unit voor de slimme kilometerheffing, een puik staaltje van intergewestelijke samenwerking. De Vlaamse start-up Rookie­Dongle bracht onlangs een trackingdoosje op de markt voor 150 euro, vrijwillig te installeren (DS 6 oktober) . Vooruitziende bedrijven rusten hun bedrijfswagens nu al uit met zulke software. De resultaten zijn spectaculair. Ook alle bezwaren inzake fraude, privacy en praktische haalbaarheid zijn perfect te weerleggen, dankzij bewezen technologie als encryptie, anonimisering en datamining.

De kosten voor de maatschappij zijn verwaarloosbaar vergeleken met de baten: bij politie, justitie en in de gezondheidszorg komen middelen vrij. Er hoeft minder geld te gaan naar infrastructuurwerken en flitscamera’s. Files en de zware menselijke verkeerstol nemen af, de leefkwaliteit neemt toe.

In afwachting van de zelfrijdende wagen en een Europese voertuigreglementering die naam waardig, moet België voor één keer het voortouw nemen. Het zou meteen veruit de grootste verwezenlijking zijn van deze regering, over alle beleidsdomeinen heen. Waarop wachten we?

Dominique De Munck

Dominique De Munck

Met een ‘internet of cars’ worden je grondrechten niet langer ondermijnd, zodra je de voordeur dichttrekt

Sport
  1. Fognini verrassend voorbij Nishikori naar halve finales in Miami
  2. Oostende zet (klein) stapje naar finale Europe Cup
  3. Konta bereikt halve finales in Miami na zware driesetter tegen Halep
  4. Nieuw trio aan het hoofd van Argentijnse voetbalfederatie
  5. Grieks voetbal voert play-offs in vanaf seizoen 2017-18
  6. Organisatiecomité L.A. bundelt krachten met vooraanstaande Amerikaanse sporten
  7. Benneteau en Chardy vervangen geblesseerden in Frans Davis Cup-duel tegen Britten
  8. Lotto-Soudal mikt op Benoot: "Neen, Roelandts geen bank achteruit geschoven"
  9. Joran Vliegen bereikt kwartfinales dubbelspel in Challenger Saint-Brieuc
  10. KV Mechelen-doelman Moris opnieuw geveld door zware knieblessure
  11. Belgische meisjes kloppen Rusland en behouden kans op EK-kwalificatie
  12. Erik Lamela ondergaat heupoperatie en mist seizoenseinde bij Tottenham
  13. Turkse verliest gouden plak na “verdachte schommelingen” in bloedpaspoort
  14. Dorian Dessoleil tekent nieuw vijfjarig contract bij Charleroi
  15. Evi Van Acker behoudt 5e plaats in Spanje ondanks twee gele vlaggen
  16. Duitsland zonder Benedikt Höwedes in Rusland voor Confederations Cup
  17. Politie pakt Rus op die Belgische vlag stal
  18. Gilbert slaat zijn slag in de Moeren en diept voorsprong uit, Kristoff wint tweede etappe
  19. Video Kenny Belaey leeft zich uit met trailbike in UCI-hoofdkwartier
  20. Marc Grosjean blijft langer coach van Union