Raf Simons: ‘Nooit tijd om ideeën te laten rijpen’
Foto: AFP

Toen hij twee weken geleden zijn vertrek bij het Franse modehuis Dior aankondigde, gaf Raf Simons weinig uitleg. ‘Om persoonlijke redenen en om zich opnieuw te kunnen focussen op andere projecten’, klonk het kort en bondig. Business of Fashion publiceert nu stukken uit een gesprek met de Belgische ontwerper dat werd afgenomen voor zijn afscheid, maar waarin Simons al wel zijn hart kon luchten over de snelheid van de mode-industrie.

Modejournaliste Cathy Horyn sprak de afgelopen maanden verschillende keren met Simons voor System, een magazine dat twee keer per jaar verschijnt en vooral focust op wat er in de mode-industrie gebeurt. De website Business of Fashion publiceert vandaag enkele stukken uit dat gesprek, waarin de Belgische ontwerper dieper ingaat op een van de problematieken.

De twee spraken elkaar laatst twee dagen na de voorstelling van de voorjaarscollectie 2016, wat dus ook Simons’ laatste collectie voor Dior bleek te zijn. Een collectie die in amper drie weken werd gemaakt. ‘Wanneer ik terugdenk aan mijn eerste coutureshow voor Dior, in juli 2012, was ik nog bezorgd omdat ik ‘maar’ acht weken had. En nu hebben we nooit meer zoveel tijd.’

Dat het mogelijk is om zo’n collectie in dergelijke tijdspanne te maken, is te danken aan de goed geoliede machine en ateliers van het modehuis. Maar die kan niet alles goedmaken, zoals het gebrek aan tijd om ideeën te laten rijpen.’

‘Er is geen incubatietijd meer voor ideeën, en dat is net zo belangrijk’, aldus Simons. ‘Wanneer je een idee hebt, moet je het eigenlijk een week laten rusten en het later nog eens bekijken. Maar dat is onmogelijk wanneer er slechts één team aan alle collecties werkt.’

‘Maar ik heb geen probleem met dat continue creatieve proces, want het is net de reden waarom ik in deze wereld zit. Er gebeurt altijd iets. Ik heb gisteren net een show gepresenteerd en ook nu, terwijl ik wacht in de auto, stuur ik mezelf vier of vijf ideeën per sms, zodat ik ze niet vergeet.’

Geen tijd om te brainstormen

‘Het probleem wanneer je slechts één designteam hebt en zes collecties per jaar moet maken, is dat er geen tijd meer is om te denken. En ik wil geen collecties maken waarvoor geen denkruimte is. In dit systeem kunnen Pieter (Mulier, Simons rechterhand, red.) en ik niet eens samenzitten en brainstormen, daar is gewoon geen tijd voor.’

‘Ik heb een schema dat elke dag om 10.00 uur ’s morgens begint en elke minuut is gevuld. Van 10.10 tot 10.30 uur gaat het om de schoenen, daarna de juwelen. Alles wordt getimed - de hele week lang. Wanneer een vergadering uitloopt, is de hele dag naar de vaantjes’, aldus Simons, wiens dagen bij Dior vaak tot middernacht duurden.

De ontwerper dokterde daarom een systeem uit waarbij er twee designteams zijn: wanneer de ene aan de cruisecollectie werkt, kan de andere zich al bezighouden met couture. En dat systeem werkt in de praktijk dan wel, maar voor Simons zelf niet helemaal.

‘Ik ben geen persoon die zo snel wil werken. Mocht ik meer tijd hebben, zou ik wellicht meer ideeën afwijzen en andere concepten proberen. Ook al zijn die niet noodzakelijk beter. Soms kan je dingen ook kapotmaken door er te veel tijd aan te besteden.’

Dat hij ook constant pendelde tussen Parijs en Antwerpen, waar hij zijn eigen mannenlabel opvolgt, maakte het natuurlijk ook niet gemakkelijk.

‘Er is nooit genoeg tijd en dat zorgt voor spanningen. Ik weet hoe ik dit kan oplossen in mijn privéleven: we trekken de natuur in voor drie uur, hemels, of gaan naar een bakkerij, kopen een zak lekkernijen en gaan in het gras liggen. Maar hoe doe je dat in de context van je professionele leven? Een huis kopen en starten met pottenbakken?’

Nu zijn we natuurlijk nog benieuwder naar de volgende stappen van Simons.

Lees het artikel op de website van Business of Fashion. Het volledige stuk van Cathy Horyn verschijnt in de zesde editie van System.