H&M-collectie van Balmain vliegt de deur uit
De Nieuwstraat in Brussel Foto: photonews

Ruim een half jaar na de aankondiging lag de Balmain-collectie voor H&M donderdag eindelijk in de winkels. De jongste designersamenwerking was een groot succes. Zowel in Gent, Antwerpen en Brussel was de collectie na amper één uur bijna volledig uitverkocht. Dat zegt persverantwoordelijke van de Zweedse modeketen Marianne Neirinckx.

Dit jaar ging de Zweedse kledingketen in zee met Balmain-ontwerper Olivier Rousteing. Hij ontwierp een erg uitgebreide collectie, met meer dan veertig stuks voor vrouwen (zonder accessoires) en dertig ontwerpen voor mannen. Prijzen voor de collectie schommelen tussen 15 en 500 euro.

Lang voor openingstijd stonden tientallen geïnteresseerden aan te schuiven bij een van de vier geselecteerde Belgische vestigingen om toch maar hun stukje Balmain te kunnen bemachtigen. En wie zijn zinnen had gezet op een bepaald stuk was er inderdaad maar beter snel bij, want het overgrote deel van de collectie is al uitverkocht.

 

'Ik ben momenteel in de Antwerpse winkel en hier hebben we nog een rekje met twee brede, fluwelen broeken en enkele accessoires. Voor de rest is alles uitverkocht. Dit geldt ook voor de winkels in Gent en Brussel', zegt Marianne Neirinckx, persverantwoordelijke voor H&M. 'Online zijn er nog iets meer stuks te verkrijgen, maar ook daar zijn de topontwerpen allemaal weg.' De webshop lag wel even plat door de vele bezoekers.

Al is nog niet alles verloren voor wie vandaag geen tijd had: 'Ik raad mensen die absoluut een creatie willen om de komende dagen in de winkel te komen kijken. Het gebeurt vaak dat items van klanten niet passen en deze opnieuw in de rekken belanden', aldus Neirinckx.

Ook in Londen en Parijs was het erg druk bij de geselecteerde H&M-winkels. De wachtrijen voor verschillende winkels in de stad waren enorm en op sommige plaatsen moest security huilende fashionista's in toom houden achter dranghekkens. In Parijs ging het er nog iets wilder aan toe. Op Twitter circuleert een filmpje waarin fans de winkel binnenstormen en roekeloos items uit de rekken graaien.