Mattel wil Barbie nieuw leven inblazen, zo blijkt uit de nieuwste videocampagne van de speelgoedfabrikant waarin de klemtoon op girlpower ligt.

In een spotje jagen meisjes hun droom om lerares, dierenarts, sportcoach of archeoloog te worden na.

De fabrikant wil hiermee aantonen dat de nieuwe generatie Barbiepoppen meisjes steunen in elke keuze die ze maken. ‘Je kan alles worden’, luidt de slogan op het einde van het filmpje. De reacties op de campagne zijn overwegend positief. Velen vinden het goed dat Barbie - eindelijk - feministischer wordt.

Eind vorig jaar kwam een strip van Barbie nog in opspraak omdat de pop een computerprobleem had en dringend een man zocht om het op te lossen. De onlineversie van het boek werd verwijderd en Mattel beloofde in een statement dat ‘toekomstige verhalen de creativiteit van jonge meisjes zou stimuleren en dat Barbie sterker uit de hoek zou komen’.

Het filmpje lokt ook negatieve reacties uit. Sommigen vinden immers dat de lichaamsbouw van de pop ook maar moet aangepast worden omdat die van nu nog steeds onrealistische verwachtingen schept bij kinderen.