In Gingelom is zaterdagochtend de eerste trein op windenergie uitgereden. Dagelijks zullen zo’n 170 treinen (of 5 procent van het totaal), meer bepaald de hogesnelheidstreinen tussen Leuven en Luik, de ‘klassieke’ treinen tussen Leuven en Luik, en de treinen tussen Landen en Hasselt, aangedreven worden door windenergie uit Gingelom.

Zaterdagochtend werd een installatie van zeven windmolens in gebruik genomen die groene stroom zal leveren om de treinen te laten rijden. Federaal minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR) en Vlaams minister van Energie Annemie Turtelboom (Open Vld) mochten met een druk op de knop de installatie in werking stellen.

Greensky is de naam van een vennootschap die is opgericht door Electrabel (GDF Suez), Infrabel, de Brusselse elektriciteitsintercommunale IBE en de stad Sint-Truiden. In totaal zal Greensky 25 windturbines plaatsen, die worden verspreid over 6 gemeenten, 4 provincies en 2 gewesten. De eerste 7 daarvan staan langs de E40 in Gingelom en werden zaterdag officieel in gebruik genomen.

De turbines leveren jaarlijks ongeveer 35.000 MWh elektriciteit of het gemiddelde jaarverbruik van bijna 10.000 gezinnen. Maar slechts een derde van de geproduceerde energie is bestemd voor het openbare elektriciteitsnet.

De rest vloeit naar de hoogspanningspost van spoorwegbeheerder Infrabel, die de groene stroom zal aanwenden om de drie spoorlijnen van stroom te voorzien.