LETTERLIJK. Open brief van voormalige kernredactie P-magazine
Foto: rr
Vorige week lanceerde de nieuwe, onbekende uitgeverij Mediageuzen het verrassende nieuws dat zij P-magazine binnenkort aan een nieuw leven laten beginnen, als maandblad. In dat bericht en de reacties die erop volgden slopen nogal wat, al dan niet doelbewuste, slordigheden die we graag even willen rechtzetten.

Mediageuzen mag dan wel nieuw zijn, de machine erachter is dat niet. Het bedrijf wordt gefinancierd door Maurice De Velder, de man die als eigenaar van uitgeverij Think Media Magazines de voorbije jaren P-magazine al in zijn portefeuille had. De Velder bouwde bij TMM een schuldenberg van enkele miljoenen euro’s op (tientallen loyale freelancers en talloze andere leveranciers wachten nog altijd op hun geld, dat ze meer dan waarschijnlijk nooit meer zullen zien) en zette daarom de titels te koop. Vervolgens deed hij via een andere vennootschap zelf een bod op die titels, om ze zo terug te kunnen kopen zonder de “dure” redacties. Voor P-magazine en Culinair Ambiance lukte dat plannetje. De voltallige redacties van die bladen staan op straat omdat Think Media Magazines failliet is, de titels zitten gewoon nog altijd bij De Velder, die nu geen ontslagvergoedingen moet betalen. Dat moet de staat – u, dus - nu doen.

Bizar genoeg profileert Mediageuzen zich als een verzameling idealistische oud-medewerkers van onder andere P-magazine die dat blad hebben gered van de ondergang. Maar van al die jongens stond er de jongste jaren geen enkele op de loonlijst van P. Dat is als The Jane overkopen, Sergio Herman en zijn team buiten smijten, jezelf een Zeeuws accentje aanmeten en doen alsof er niks gebeurd is. Dat Mediageuzen inderhaast de enkele jaren geleden al geëmigreerde oud-P-hoofdredacteur Günther Van Hassel heeft opgetrommeld om opnieuw hoofdredacteur te worden en zo de schijn van een door de échte P-redactie gesteunde overname hoog te houden, verandert daar niets aan. En strooit voor veel oud-redactieleden zelfs extra zout in de wonde.

Het nieuwe maandblad P-magazine is dan ook geen dapper vervolg op het weekblad dat begin deze maand voor het laatst verscheen. Het is het resultaat van een buitengewoon cynische besparingsoperatie.

P-magazine is een titel die ons allemaal bijzonder na aan het hart ligt. We kunnen dus maar hopen dat het een mooi blad wordt. Maar laat het duidelijk zijn: dit project is allesbehalve in de schoot van de redactie geboren. Integendeel, die redactie is doelbewust op een zinkend schip gezet om dit plannetje te doen slagen. Dapper is dat niet.

De P-redactie