Doorstart P-magazine ‘cynische besparingsoperatie’

Enkele oudgedienden van P-magazine noemen de doorstart van het blad onder een nieuwe uitgever een ‘buitengewoon cynische besparingsoperatie’.

Het weekblad P-magazine werd eind september door Think Media Magazines verkocht aan de nieuwe groep Mediageuzen en wordt omgevormd tot een maandblad. Maurice De Velder was al eigenaar van het blad. Maar nadat zijn uitgeverij Think Media Magazines in moeilijkheden was geraakt, kocht hij onder meer P-magazine terug via een van zijn andere bedrijven.

Van een dapper vervolg op het weekblad is dus geen sprake, zo reageren enkele medewerkers in een open brief . Onder hen ook ex-hoofdredacteur Jeroen Denaeghel.

‘De Velder bouwde bij TMM een schuldenberg van enkele miljoenen euro’s op (...) en zette daarom de titels te koop’, klinkt het. ‘Vervolgens deed hij via een andere vennootschap zelf een bod op die titels, om ze zo terug te kunnen kopen zonder de “dure” redacties. Voor P-magazine en Culinair Ambiance lukte dat plannetje.’

De oud-medewerkers schrijven dat de voltallige redacties van die bladen sinds vorige week op straat staan omdat Think Media Magazines failliet verklaard is. ‘Maar de titels zitten gewoon nog altijd bij Maurice De Velder, die, door het failliet van Think Media Magazines, nu geen ontslagvergoedingen moet betalen. Dat moet de staat - u, dus - nu doen.’

Dat oud-P-hoofdredacteur Günther Van Hassel opgetrommeld is om het blad te leiden, maakt volgens hen niet dat enkele oud-medewerkers het blad van de ondergang hebben gered. ‘Van al die jongens stond er de jongste jaren geen enkele op de loonlijst van P.’

‘Laat het duidelijk zijn: dit project is allesbehalve in de schoot van de redactie geboren’, klinkt het.