Treinverkeer nog steeds verstoord
Foto: pn
De staking van de Franstalige socialistische vakbond zorgt nog steeds voor zware hinder in en rond Brussel. Nadat de sporen op de Noord-Zuid-as vanochtend op verschillende plaatsen geblokkeerd werden door actievoerders, zijn de ze nu opnieuw vrijgemaakt. Er reden vanochtend ook amper internationale treinen vanuit Brussel.

De Franstalige socialistische vakbond is donderdagavond in Brussel met een 24 urenstaking begonnen, om te protesteren tegen de hervormingsplannen van minister van Mobiliteit Jacqueline Galant. Het merendeel van de Brusselse treinbegeleiders en -controleurs staakt vrijdag.

Alle verkeer op de Noord-Zuid-verbinding werd geblokkeerd door actievoerders die sinds 7.15 uur de sporen bezetten, eerst in Kapellekerk en daarna in Schaarbeek, Etterbeek en Vorst. Omstreeks 10.15 uur waren alle sporen weer vrijgemaakt. Toch is er ook is het verkeer ook in de namiddag nog steeds grondig verstoord. Buiten Brussel rijden de meeste treinen zoals voorzien.

'Het is een kat-en-muisspel', aldus Infrabel over de spoorbezetting vanochtend. De spoornetbeheerder spreekt ook van sabotage, waarbij er ijzeren staven en fakkels op de sporen gegooid zouden zijn. 'Het spreekt voor zich dat dit een extreem gevaarlijke praktijk is en dat dit ook een zware inbreuk is op de spoorveiligheid. Dit gedrag is absoluut ontoelaatbaar.' Spoorvakbond Acod sluit zich aan bij de kritiek van Infrabel, maar stelt dat de spoorlopers vooral buitenstaanders zijn.

Thalys afgeschaft

Ook het internationale treinverkeer is verstoord door de actie. Thalys meldt op zijn website dat alle treinen richting Brussel zijn afgeschaft, met uitzondering van de Thalys 9389 Parijs-Brussel (met een vertraging van 20 minuten) en de 9395 Parijs-Brussel.

Bij de Eurostar rijden de treinen tot het station Lille Europe. 'Uitgezonderd trein 9158, rijdt er geen enkele trein naar Brussel-Zuid vrijdag.' Reizgers kunnen vanuit Brussel-Zuid wel een bus nemen naar Lille.

Politie komt tussenbeide

Een deurwaarder zou donderdagavond een verzoekschrift hebben overgemaakt aan de stakingspost in de Frankrijkstraat in Brussel, aan het hoofdkantoor van de spoorwegmaatschappij NMBS. In het eenzijdig verzoekschrift wordt gevraagd de actie op te schorten. Er wordt ook gedreigd met dwangsommen als er niet op die vraag wordt ingegaan. 'In het door Infrabel ingediende verzoekschrift staat aangegeven dat het om een politieke staking gaat', reageert de CGSP Cheminots. 'Dat is schandalig. Het toont duidelijk aan met wat voor regering we te maken hebben, ze willen de vakbondswereld kapot maken.' De vakbond verzet zich tegen het gerechtelijke bevel.

Infrabel meldt vrijdag dan weer dat het enkel zijn gelijk heeft gehaald voor de rechtbank in kort geding om twee beperkingen op te leggen aan de stakers: ze mogen niet op de sporen en cabines van Traffic Control mogen niet geblokkeerd worden. 'Het stakingsrecht is onaantastbaar en Infrabel verdedigt dat zoals iedereen', stelt Arnaud Reymann, woordvoerder van de spoornetbeheerder. 'Maar wat voor ons belangrijk is, is de veiligheid op het spoornet.'

'Toch hebben we vrijdagochtend al enkele inbreuken vastgesteld', aldus Infrabel. De politie moest al tussenbeide komen toen stakers block 1 in Brussel blokkeerden en mensen die wel wilden werken verhinderden om naar hun werkpost te gaan. Donderdagavond zouden al twee vakbondsleden beboet zijn voor spoorlopen. Zij riskeren een boete van 100 euro per persoon. Voor het blokkeren van seinhuizen dreigt er een boete van 300 euro per persoon.

Druk verkeer richting Brussel

Volgens Peter Bruyninckx, woordvoerder van het Vlaams Verkeerscentrum, staat er niet meer file dan op een normale vrijdagochtend. Wel is er druk verkeer richting Brussel, maar dat is vooral te wijten aan twee ongevallen die vrijdagochtend gebeurden. 'De spoorstakig veroorzakt niet meer hinder op de weg', klinkt het. 

Minimale dienstverlening

MR-minister van Mobiliteit Jacqueline Galant laat inmiddels weten dat het de regering menens is met de minimale dienstverlening bij het spoor. ‘Als het mogelijk is om extra treinen in te zetten om manifestanten naar de nationale betoging te brengen, moet het ook mogelijk zijn om een minimumdienst te organiseren’, merkt Galant op.

Coalitiepartner N-VA wil echter niet wachten op Galant. De partij heeft gisteren al een wetsvoorstel ingediend voor een minimale dienstverlening. Daarbij zou in de spits toch 60 procent van de treinen rijden. Daarbuiten en in het weekend volstaat 40 procent voor de partij.