‘Blank’ Valentino doet discussie over diversiteit weer oplaaien
Foto: EPA

De show van Valentino ging dinsdag niet onopgemerkt voorbij op sociale media. En dat had niet meteen iets met de kwaliteit van de kleren te maken. Een leger blanke modellen, een eenzaam model met een donkere huidskleur niet nagelaten, toonde een collectie geïnspireerd op Afrika. Begeleid door primitieve trommen. Een faux pas van het Italiaanse huis of nog maar eens een teken dat de mode-industrie niet meteen hoog oploopt met diversiteit?

Grote modebladen en -sites zoals Vogue of Women’s Wear Daily zagen niet meteen een probleem. Ze prezen de kwaliteit van de kleren en de perfecte techniek. WWD merkte zelf op dat ‘Afrika de collectie iets levendigs en glamoureus gaf, door prachtige oversized tribale juwelen’.

De opvatting dat Afrika een primitief en duister continent is, is op zijn zachtst gezegd aangebrand. De culturele elementen van verschillende Afrikaanse culturen gebruiken als handtassen en accessoires is volgens Bullett Magazine een ‘witgewassen versie van Afrika’.

Dat het leeuwendeel van de modellen blank waren, legt daarenboven nog een dieper probleem van de mode-industrie bloot.

Dazed Digital schreef dat ‘het onwaarschijnlijk was dat Valentino slechte bedoelingen had, maar dat hun show wel grotere problemen binnen de modewereld bloot legde - een gebrek aan diversiteit op de catwalk en het geloof dat elementen van een rijke cultuur zomaar zonder gevolg geleend en aangepast konden worden tot luxeproducten’.

Is Valentino uitzondering op de regel? Niet-blanke topmodellen als Iman of Naomi Campbell klagen het gebrek aan diversiteit al langer aan. Ook in deze cyclus van modeweken lijkt diversiteit eerder uitzondering dan regel, met het populaire model Lineisy Montero als postergirl.

Tijdens de modeweek van New York was ongeveer een kwart van de modellen niet blank. Dat dat cijfer het hoogste ooit is, is veelzeggend. Bethan Hardison, een van de eerste bekende zwarte modellen en nu stichter van de organisatie Balance Diversity, vindt dat de modewereld als creatieve industrie de wereld zou moeten tonen zoals die is. Divers dus.

En dat is een werk van lange adem. Tijdens een panelgesprek over het onderwerp in New York, zei ze: ‘Toen ik drie jaar geleden het topic wat minder doordrukte, werd de klok volledig teruggedraaid. Ik besef nu dat ik moet blijven werken. Ik moet mensen wakker houden.’

Dazed Digital vatte de hetze samen en legde meteen het verschil bloot tussen de insiders van de industrie en het grotere publiek: ‘De kunde van de ateliers (van Valentino) deed het publiek juichen, maar veroorzaakte behoorlijk wat controverse op sociale media.’

Nochtans zouden ook de insiders moeten beseffen dat ‘hun’ globale industrie de levens en gevoeligheden van mensen wereldwijd behoorlijk kan raken. Zowel in positieve als negatieve zin.