Brugse kazuifelproducent wordt wereldspeler
Foto: Fred Debrock

Het Brugse bedrijf Arte Grossé, gespecialiseerd in het maken van kerkelijk textiel en accessoires, neemt de Franse sectorgenoot Houssard over. Het bedrijf wordt daarmee wereldwijd een van de belangrijkste spelers in deze nichemarkt.

Dat meldt het bedrijf vrijdag. ‘De Benelux mag dan al een stabiliserende markt zijn voor kerkelijk textiel en accessoires, wij zien nog heel veel potentieel in de export, vooral naar de Verenigde Staten’, opent bedrijfsleider Marc Schotte. ‘De overname van Houssard past in onze strategie om via export onze groei te bestendigen.’

Het bedrijf heeft een lange traditie, die teruggaat tot voor de Franse Revolutie. De familie Grossé bleef zelf actief tot in 1981. Dan werd het bedrijf overgenomen, maar het blijft een familiebedrijf, gerund door Marc Schotte. Het bedrijf heeft een stevige reputatie in binnen- en buitenland.

‘De priesters en bisschoppen in de buurt behoren tot ons belangrijkste cliënteel, maar in het verleden mochten we ook de voormalige paus Johannes Paulus II kleden, net zoals enkele pausen in de 19de eeuw.’

Vandaag is Arte Grossé goed voor een omzet van 1,2 miljoen euro en zijn een tiental medewerkers tewerkgesteld. ‘Het is niet altijd even evident om geschikt personeel te vinden. We zorgen zelf voor de opleiding’, aldus Schotte.

De helft van de productie blijft in de Benelux, de rest is bestemd voor export naar onder meer Duitsland, Groot-Brittannië en zelfs de Verenigde Staten. Met de overname wil het bedrijf de groei bestendigen via de export.

‘We waren geen rechtstreekse concurrenten’, vertelt Schotte. ‘We zien dit dan ook als een verbreding van ons gamma. Houssard heeft een gamma dat meer aansluit bij confectie, terwijl wij eerder op maat werken.’ Bij Houssard werken een achttal mensen, die blijven gewoon in dienst. Dankzij de overname zal Arte Grossé naast zijn showroom in Brugge ook over een winkel in Parijs beschikken.

‘De winkel in Parijs is vandaag goed voor de helft van de omzet van Houssard. De clerus komt daar kleding kiezen en passen. Een belangrijk deel is Frans publiek, maar we zien ook hier veel mogelijkheden om onze export te laten groeien.’