Etixx-Quick.Step telt zondag met Rigoberto Uran en Michal Kwiatkowski twee renners in een team van zes die de ploeg volgend jaar verlaten. ‘Maakt niet uit’, meent de Pool, ‘ik wil graag die wereldtitel in de ploegentijdrit.’

Wielrennen op Sportwereld.be

Wereldkampioen Michal Kwiatkowski ruilt volgend seizoen Etixx-Quick.Step voor Team Sky, toch wil hij nog één keer schitteren met zijn ploeg in Richmond. ‘Ik wil met een cadeautje afscheid nemen’, aldus de Pool die vorige week ook deel uitmaakte van het team dat een training afwerkte op het vliegveld van Ursel. ‘Het was een zeer leerzame ervaring, samen trainen, aan hoge snelheid, gegevens uitwisselen. Ik ben ervan overtuigd dat het ons zeker vooruit helpt. Zelf wil ik graag die wereldtitel heroveren met de ploeg.’

‘De training op het vliegveld van Ursel was een goede zaak’, aldus ploegleider Tom Steels. ‘Weliswaar was niet iedereen erbij, we hebben toch al wat automatismen gekweekt en bovendien hebben we ook de voorbije week nog goed kunnen trainen in Richmond zelf met het volledige team. We willen niets aan het toeval overlaten en alle details van het parcours in ons nemen. In de slotkilometer wordt het nog lastig en ik vermoed dat de verschillen tussen de teams niet groot zullen zijn. Het zal een secondenspel worden.’

Kwiatkowski heeft een belangrijke rol in het team. Motor is uiteraard Tony Martin, maar daarna is de Pool de sterkste man in het team. ‘Net zoals Tony kan Michal langere aflossingsbeurten doen’, beaamt Steels. ‘Het helpt de andere jongens die zo meer kunnen recupereren. Het feit dat hij verhuist naar een andere ploeg maakt niet veel uit. Michal wil zich nog eens tonen. Daar ben ik van overtuigd.’

'Wereldtitel heroveren'

Een andere renner die gebrand is op een knalprestatie is Niki Terpstra. De Nederlander was er niet bij op training in Ursel, maar sprak zijn lof over de discipline uit tijdens de Vuelta. ‘Ik doe het heel graag’, zegt hij. ‘Het is een geweldig gevoel om aan de wereld te tonen dat je bij het sterkste team rijdt. Vorig jaar was het balen om die derde plaats. Nu wil ik gewoon weer wereldkampioen worden. Mezelf nog eens smijten, samen met de vijf andere jongens.’

De ambitie is dus duidelijk: ‘Opnieuw die wereldtitel’, aldus Steels, die vorig jaar zijn team op de derde plaats zag stranden. Sinds 2012 vindt er opnieuw een WK ploegentijdrit plaats. Zowel in 2012, als in 2013 haalde de Belgische formatie van Patrick Lefevere die wereldtitel binnen. Vorig jaar moest de ploeg de duimen leggen voor BMC en ook nog Orica-GreenEdge voor zich dulden.

'Zal snelle tijdrit worden'

Het parcours in Richmond is 38,8 kilometer lang en typisch Amerikaans: brede wegen en de omloop is niet al te technisch. Meer iets voor hardrijders dus en op het eind wordt het nog even duwen met enkele klimmetjes en in de laatste kilometer Governor Street, 300 meter aan 6,8 procent, niet super lang, maar een stuk dat wel nog pijn kan doen. ‘Het zal een snelle tijdrit worden’, meent Steels. ‘Er zijn een aantal lange, rechte stukken waar we de snelheid echt hoog kunnen houden. Voorts zijn er ook enkele afdalingen, dus het wordt vooral van belang om voortdurend dat goede ritme te houden.’

Vorig jaar werd de ploeg derde. Niet dat het blijven hangen is, maar de ambitie is opnieuw wereldkampioen worden. ‘Je start altijd met het idee om te winnen’, aldus Steels. ‘Niet met de filosofie: we mikken op een derde plaats. Het wordt een strijd met zes jongens en we hopen dat we geen fouten maken. Ieder jaar opnieuw is het een uitdaging om die ploegentijdrit zo perfect mogelijk af te werken. Tony Martin was vorig jaar een beetje vermoeid. Hij is de grote motor van onze ploeg. Hij doet de beurten van twee renners, 40 seconden, terwijl anderen 20 doen. Dat zorgt er ook voor dat anderen langer kunnen recupereren. Nu is hij frisser dan vorig jaar en dat zal zondag zeker een rol spelen.’