Dit waren de lievelingsdefilés van Natalie Joos

Marc Jacobs mocht donderdagavond zoals altijd de New York Fashion Week afsluiten, vandaag gaat de modemarathon verder in Londen. De Belgische stiliste en modeconsulente Natalie Joos, die al bijna twintig jaar in New York woont en werkt, blikt terug op haar favoriete defilés van de voorbije week.

‘Het defilé van Marc Jacobs heb ik helaas gemist’, zegt Joos. ‘Ik zat vast in het verkeer en kwam pas aan toen de show net gedaan was. Jammer, want ik had voor de eerste keer een zitje op de front row.’

De defilés van grote namen als Calvin Klein en Ralph Lauren heeft ze aan zich voorbij laten gaan. ‘Ik steun liever jonge ontwerpers en kleine merken. Wat mij betreft is New York de plezantste modeweek: mijn vrienden showen hier, ik word overal goed ontvangen en krijg vaak persoonlijk het verhaal achter de collecties horen.’

 

Unbearably chic, consistently rustic and overwhelmingly inspiring... #TOME #NYFW

A photo posted by Natalie Joos (@jxxsy) on

 

Joos kijkt tevreden terug op de voorbije week. ‘Ik ben druk bezig geweest, heb mooie foto’s kunnen nemen en vind de collecties dit seizoen van een hoger niveau dan vorig seizoen. Maar misschien ligt dat aan mij, ik ben een zomers type.’

Over haar lievelingsdefilés moet ze niet lang nadenken. 'Elke collectie met ruches in maakt mij blij, dus de flamencogeïnspireerde ontwerpen die Proenza Schouler de catwalk opstuurde zijn helemaal mijn ding. Bovendien zit veel er rood in de collectie, en rood is altijd goed. Dus daarmee scoorden ze nog eens wat mij betreft.'

Tome, met ontwerpers Ramon Martin en Ryan Lobo aan het roer, is nu nog een klein label maar heeft alles in huis om groot te worden. Het duo toont vrouwelijke, fluïde silhouetten, gebruikt vooral natuurlijke stoffen en hun creaties zijn etnisch geïnspireerd. De collecties zijn steeds consistent en het merk heeft een herkenbare stijl, daar hou ik van. Een beetje à la Stella McCartney.’

 

‘Alles aan de collectie van Creatures of the Wind was gewoonweg super: de kapsels, de make-up, de kleuren en materialen, de juwelen… Er werd niet één type meisje naar voor geschoven, er was een enorme verscheidenheid. De visagisten bedachten vijf verschillende beautylooks. Mooi om zien dat elk meisje als een individu beschouwd werd en haar eigen stijl mocht behouden. Sommige modellen zagen er uit als sixties gogo girls, anderen kregen een punky-goth look aangemeten, maar toch vormde de collectie één mooi geheel.’