België verliest 30.000 jobs door webwinkels
Webwinkel Zalando blijft groeien
De doorbraak van internethandel kost ons meer jobs dan ze creëert, zo berekende ING op vraag van De Standaard en de logistieke groep Montea. Het jobverlies is het gevolg van de veel grotere productiviteit in de onlinehandel.

Door e-commerce verdwijnen de komende tien jaar om en nabij de 53.000 jobs in de klassieke winkels en supermarkten. Internethandel creëert ook 25.000 nieuwe jobs, zo berekende Peter Vanden Houte, hoofdeconoom van ING België.

Per saldo schiet de handel er dus 28.000 jobs bij in. Maar die berekening is nog optimistisch  omdat ING  ervan uitgaat dat België een normaal aandeel krijgt in de nieuwe jobs inzake e-commerce. Tot nu toe gaan die nieuwe jobs vooral naar Nederland en Duitsland vanwege de Belgische handicaps inzake arbeidskosten en flexibiliteit.

'De afgelopen drie jaar haalde België geen enkel nieuw groot platform binnen. Nederland trok Primark, Action, Bol.com, Coolblue en Wehkamp aan', zegt Jo De Wolf, ceo van Montea. 'België miste zo 9.000 jobs', zegt Dominique Michel van de handelsfederatie Comeos. Als die negatieve trend zich doorzet, zal het banenverlies belangrijker worden dan de nu geschatte 30.000 jobs

Het jobverlies is het gevolg van de veel grotere productiviteit in de onlinehandel. Zelfs tegenover de moderne grote supermarkten is internetverkoop tachtig procent productiever. De klappen zullen volgens ING vooral bij het gewone verkooppersoneel vallen, waar minder kassiers nodig zullen zijn. Vandaag zijn ze nog met 150.000.