JIM moet plaats ruimen voor jongenszender
Foto: Festivalitis

Medialaan stopt op 18 december met jongerenzender JIM, zo werd bekendgemaakt op een persconferentie. Het moederbedrijf van VTM, 2BE, en VTMKZOOM lanceert een dag erna al een nieuwe kinderzender, gericht op jongens tussen acht en twaalf jaar.

JIM werd in april 2001 voorgesteld als het kleine, hippe broertje van VTM en 2BE, maar houdt na veertien jaar op te bestaan, zo maakte Medialaan dinsdag bekend. Het codewoord bij JIM was muziek. Naast een hele dag door de nieuwste hits bracht de zender ook programma’s als Band Maniacs waarin beloftevolle bands de kans krijgen om hun muziek aan een groter publiek te laten horen.

Sean Dhondt, het bekendste gezicht van de jongerenzender, vertrok vorige maand bij de zender om radio te gaan maken bij Qmusic. Ook Eline De Munck kondigde voor de zomer nog haar afscheid aan als vj, een job die ze bijna zes jaar deed.

Voor hen werden de programma's op JIM onder meer gepresenteerd door Thomas Vanderveken, Ben Roelants, Ilse Liebens en Kevin Janssens. Vandaag zijn Vincent Banic, Niko Van Driesche, Britt Valkenborghs en Jolien De Greef de vj's van dienst.

De 19 mensen die vandaag bij JIM aan de slag zijn, zullen ofwel bij een andere zender of aandeelhouder een plek krijgen, ofwel bijgestaan worden in hun zoektocht naar een andere job.

Jongeren anders benaderen

'De doelgroep, jongeren tussen 18 en 25 jaar oud, kijkt vandaag meer naar volwassenenzenders, zoals VTM. Dat is een probleem voor de jongerenzenders', legt Sara Vercauteren, woordvoerster van Medialaan uit. 'Jongeren kijken daarom zeker niet minder televisie dan vroeger.' 

Het mediabedrijf heeft nu beslist om jongeren anders te benaderen, door nieuwe kijkplatformen te ontwikkelen en door hen zelf ook content te laten maken in een nieuw productiehuis. Dat productiehuis, dat in eerste instantie onlineformats en -tv zal maken vanaf 2016, zal naast intern productiehuis TV Bastards komen te staan.

Daarnaast komt er een nieuwe kinderzender, gericht op jongens tussen acht en twaalf jaar oud. Een heel specifieke doelgroep, maar die werd nog niet aangesproken, aldus Vercauteren. 'VTMKZOOM richt zich op jongere kinderen, tussen vier en negen, en Disney Channel is voor meisjes van die leeftjd. Enkel de iets oudere jongens werden nog niet aangesproken.' De programmatie zal dan ook op jongens van die leeftijd gericht zijn, met programma's over onder meer auto's en games. 'Wat niet wil zeggen dat kinderen buiten die doelgroep zich niet aangesproken moeten voelen natuurlijk', besluit ze.