Na de eerste ‘Late show’ met Stephen Colbert, die David Letterman moest opvolgen, zijn de meeste Amerikaanse media behoorlijk positief over ’s mans debuut.

De eerste horde is genomen. Stephen Colbert heeft er zijn eerste avond ‘Late show’ opzitten sinds de legendarische presentator David Letterman er in mei een punt achter zette. De voormalige host van ‘The Colbert report’ beet de spits af met een sketch waarin hij ’s lands volkslied zong, om nadien onder meer acteur George Clooney en presidentskandidaat Jeb Bush de revue te laten passeren.

Uiteraard bracht Colbert ook hulde aan zijn voorganger. ‘Ik beloof mijn best te zullen doen om zijn verwezenlijkingen te eren en om het netwerk af en toe erg kwaad te maken op ons.’ En ook het decor had sinds Lettermans afzwaaien een opfrissing gekregen.

Maanden had Amerika uitgekeken naar het debuut van Colbert en hoe hij Letterman zou opvolgen. In de Amerikaanse pers werd na afloop dan ook druk gerecenseerd.

In The New York Times was er veel aandacht voor de torenhoge verwachtingen die misschien niet helemaal ingelost werden. ‘Een niet al te gefocuste show die nogal sterk draaide rond het bewijzen van de vele vaardigheden van de host’, klinkt het . Die overdaad was voor de krant een foute aanpak, maar tegelijk ook de reden om uit te kijken naar de volgende honderd afleveringen.

In The Washington Post is er naast een weinig zeggende algemene bespreking veel aandacht voor de passage van Jeb Bush. ‘Een duidelijk afgesproken script’, concludeert men, en Colbert is er ‘niet in geslaagd om Bush van de wijs te brengen’. Een zelfde focus bij NBC News, met ook hier de conclusie dat Bush zich erg strak hield aan wat hij vooraf gepland had om te zeggen.

Bij Entertainment Weekly klinkt men voorzichtig optimistisch. ‘Het is aan Colbert om late-night televisie opnieuw relevant te maken. Het is nog af te wachten of hem dat zal lukken, maar met Bush was hij op de goede weg.’ People stelt het sterker : ‘Colbert was de juiste keuze om Letterman te vervangen’.

‘De show begon sterk, eindigde sterk en was tussenin... sterk’, vindt de Los Angeles Times. The New York Post maakt daar ‘spetterend debuut van Stephen Colbert’ van, en in Variety klinkt vooral kritiek op de grote hoeveelheid reclame. In TIME vindt men het allemaal een beetje braaf gebleven.

Ook in Britse media werd met veel belangstelling naar de ‘Late show’ gekeken. Bij de BBC vindt men ’s mans debuut niet veel meer dan een ‘heruitvinding van zijn personage’ in ‘The Colbert report’. Dat vindt ook The Guardian. ‘Vanaf de eerste minuut vecht Colbert tegen zijn imago’, klinkt het .