Jaloers op jurkje Kate Middleton? Koop het meteen
Zelfs de kleding van de Britse prinses wordt doorgelicht Foto: rr

Altijd gedroomd om de kleding van een hoofdrolspeler uit je favoriete tv-reeks ook te kopen? De Nederlandse start-up Looklive werkt aan een systeem waarmee tv-kijkers kunnen zien waar voorwerpen die tijdens een gewone uitzending in beeld komen vandaan komen, met de optie om ze meteen ook te kopen. Het moederbedrijf van Telenet en investeringsfonds Volta pompten net 2 miljoen euro in het project.

Via een database identificeert het Looklive welke kleding of accessoires de acteurs dragen. Die gegevens worden dan automatisch gekoppeld aan een mogelijkheid om ze meteen te kopen. Het is is de bedoeling dat in de toekomst ook zaken als meubelen, auto’s, achtergrondmuziek of vakantiebestemmingen worden aangeboden. Ook voor adverteerders biedt dit mogelijkheden.

Momenteel zijn al van een tiental Amerikaanse programma’s de gegevens te raadplegen. Het gaat om reeksen als House of Cards, The Big Bang Theory, Grey’s Anatomy en Keeping Up With The Kardashians. Ook van bepaalde bekendheden zoals zanger Kanye West, voetballer Cristiano Ronaldo of prinses Kate Middleton wordt de garderobe al geanaliseerd.

Het systeem is bruikbaar voor zowel tv-kijkers, door de software te installeren in digicorders, maar ook in apps en op websites. De extra middelen moeten dienen om de dienst verder op punt te stellen, en om bijkomende partnerschappen te sluiten met mediabedrijven en adverteerders.

Nieuwe investeerders

Investeerders zien brood in de techniek. Looklive kon vandaag melden dat het 2 miljoen euro binnen heeft dankzij Liberty Global en Volta. Daarmee is duidelijk dat het bittere ernst wordt voor de toepassing. Liberty Global is een grote internationale speler, en is het moederbedrijf van onder meer Telenet. Volta is nog een vrij jong Belgisch durfkapitaalfonds, waar onder andere Marc Coucke in investeert.