Nieuwe televisiezender Spike vanaf oktober in Vlaanderen
Mediabedrijf Viacom wil met Spike ‘entertainment met een scherp randje’ brengen. Foto: AFP

Vanaf 1 oktober gaat televisiezender Spike van start in Vlaanderen. De zender zal mikken op – vooral mannelijke – 18- tot 44-jarigen.

Met Spike lanceert mediabedrijf Viacom International Media Networks (VIMN) een nieuw merk naast de bestaande zenders Comedy Central, Nickelodeon en muziekzender MTV. De kijker mag volgens VIMN ‘entertainment met een scherp randje voor volwassenen’ verwachten.

België is het vierde land waar Spike neerstrijkt. De zender is al in de ether in de VS en het Verenigd Koninkrijk, en op 1 oktober zal hij ook in Nederland van start gaan.

Spike zal focussen op het niet-lineaire aanbod (programma’s opvragen, dus) van ‘internationale content’. Begin 2016 breidt Spike uit met een video-on-demand-platform.

Spike krijgt geen apart kanaal, maar zal tussen 21 en 2 uur uitzenden op het signaal van kinderzender Nickelodeon.