‘Problemen in Calais kosten Belgische transportsector tot 450.000 euro per dag’
Foto: AFP

De situatie door de vluchtelingencrisis in het Franse Calais heeft ook grote impact op de Belgische transportsector. Het kostenplaatje loopt op tot 450.000 euro per dag, berekende transportfederatie Febetra.

Door de wachttijden aan de Kanaaltunnel lopen de kosten voor de bedrijven enorm op, signaleerde Transport en Logistiek Vlaanderen zondag al. Febetra bevestigt de vaststelling en berekende ruwweg hoeveel de vertragingen aan de Kanaaltunnel de Belgische transportsector kosten.

Als er zoals de jongste week problemen zijn, lopen de wachttijden op tot 24 à 30 uur. ‘Een uur wachttijd kost 60 euro. Vermenigvuldig dat met 25 uur wachttijd, kom je aan een bedrag van 1.500 euro. Als er ongeveer 300 Belgische voertuigen per dag de tunnel nemen, dan kom je aan een bedrag van 450.000 per dag’, aldus Febetra-woordvoerster Isabelle De Maegt op VRT-radio. ‘En dat is enkel voor de wachttijden.’

‘Alleen in oorlogstijd’

De problemen met vluchtelingen die de Kanaaltunnel proberen binnen te dringen om zo naar Groot-Brittanië te reizen, slepen al vijf tot acht weken aan. 'De problemen in Calais worden steeds erger. De wachttijden waarmee de truckers dezer dagen geconfronteerd worden, waren enkel in de oorlog gekend. Het is toch niet meer van deze tijd dat het 24 uur duurt om het Kanaal over te steken', benadrukte Lode Verkinderen, secretaris generaal van Transport en Logistiek Vlaanderen (TLV) zondagmiddag al.

De kosten die met die wachttijden gepaard gaan, stijgen steeds meer en kunnen volgens TLV niet doorgerekend worden aan de klanten. Voor de Vlaamse sector loopt die op tot meerdere miljoenen euro’s. Bovendien is er ook een probleem van veiligheid en hygiëne. ‘De migranten trachten zich te verstoppen in trucks. Als ze daarin slagen, doen ze zich vaak te goed aan de lading voedsel. Die lading moet nadien om hygiënische redenen afgekeurd worden.’

Toch roept Febetra de transporteurs voorlopig niet op om Calais te vermijden.