Drie tips voor uw weekend aan zee (6)
Foto: rr
De zomer is over halfweg. Maar dat betekent niet dat er aan de kust niks meer te beleven valt. Wel in tegendeel. Ook dit weekend hebt u de activiteiten voor het kiezen. Enkele tips.

Een keer per jaar duiken ze in De Haan terug in de tijd, meer bepaald naar de belle époque. Oude fietsen en historische kostuums worden op 8 augustus van onder het stof gehaald voor Trammelant.

Het jaarlijkse evenement brengt het dagelijkse leven terug van de bourgeoisie en de dorpeling uit de periode 1870-1914. In de straten weerklinkt muziek uit de oude doos, terwijl kinderen plezier maken op een oud reuzenrad of authentieke kindermolen, en volwassenen lekkers kunnen proeven aan de verschillende eetkraampjes.

Daarnaast is er ook een rommelmarkt, kennen de volkssporten een tijdelijke heropleving en is er een heuse modeshow. 's Avonds gaat het feest verder met een groots volksbal op de markt en verschillende optredens van coverbands en dj's.

Wie na deze trip down memory lane niet genoeg kan krijgen van de tijd van toen, kan daags nadien afzakken naar het Nostalgie Beach Festival in Bredene. Het festival gaat pas voor de tweede keer door, maar was volgens de organisatie vorige zomer 'de knaller aan de kust'.

Het Nostalgie Beach Festival, dat zijn twee podia met artiesten uit de jaren 70, 80 en 90. Net als vorig jaar zal Walter Grootaers ons door de programmatie loodsen als presentator voor het hoofdpodium en vormt hij opnieuw een team met Coco Jr.. Je kan er gaan kijken naar golden oldies als Snap!, Dr. Alban of The Human League, en dat voor 45 (vvk) of 55 euro (aan de kassa).

Maar voor wie het allemaal wat moderner mag zijn, kan daar in Zeebrugge voor terecht, bij WECANDANCE. Daar zullen maar liefst vier podia opgesteld zijn, met elk hun eigen muziekstijl: house, techno, urban en deep house. De organisatie presenteert naar eigen zeggen 'een mooie mix van zowel nationale als internationale artiesten', in samenwerking met bekende muziekclubs.

Nog meer dan de voorbije edities wordt ingezet op de beleving met als thema 'tropical' en merchandising in samenwerking met Belgische labels zoals Essentiel, A.F. Vandevorst en Filles a Papa, die het moeilijk maakt om niet meteen alles te kopen.

Ook voor de foodies is er opnieuw veel keuze, met onder andere Bun, Balls & Glory en De Oesterput als foodpartners, en als hoogtepunt de brunch georganiseerd door Sergio Herman en zijn team bij The Jane. Combitickets gaan aan 70 euro over de toonbank, een dagticket heb je voor 42 euro.