FILMGELUK. Aanvaard uw rimpels
Foto: rr
Is er verlichting in het donker van de cinema? Zes weken lang gaat onze filmredacteur Jeroen Struys met uw hulp op zoek naar de beste films die ons iets vertellen over geluk en gelukkig zijn. Deze week: aanvaard uw rimpels.

Tijd is de verf waarmee regisseurs schilderen. Film is bovendien een bij uitstek nostalgisch medium, dat een wereld toont die, hoe ver in de toekomst ook, onherroepelijk voorbij is. Veel grote en minder grote regisseurs hebben zich gestort op de worsteling van de mens met de sporen van de tijd. 

While we’re young

Deze week nog landde een film in onze zalen die de leugen van de eeuwige jeugd ontmaskert: ‘While we’re young’ van Noah Baumbach. De boodschap hier: aanvaard uw rimpels, er is toch geen ontkomen aan. Ben Stiller en Naomi Watts spelen een koppel dat een tweede jeugd ontdekt wanneer ze een überhip koppel twintigers leren kennen (Amanda Seyfried en Adam Driver). Voor Josh (Ben Stiller) is het ook een confrontatie met zijn ouderdom: de tijd is voorbijgevlogen en wat heeft hij gedaan met al zijn dromen en ambities?

 

Boyhood

Weinig regisseurs proberen zo nauwgezet de tand des tijds bloot te leggen als Richard Linklater. Het meest opvallend deed hij dat in ‘Boyhood’, dé zomerhit van vorig jaar, waarvoor hij twaalf jaar lang een jongen volgde die opgroeit terwijl het verhaal zich ontvouwt zoals het leven zelf. Maar tijd is zijn obsessie al sinds ‘Dazed and confused’, waarin hij de laatste schooldag van adolescenten vastlegt. En in zijn trilogie die begon met ‘Before sunrise’ keerde hij om de negen jaar terug naar hetzelfde koppel. Hij toont dat film nauwelijks plot nodig heeft om zijn inherente melancholie te verspreiden: de tijd doet zijn tragische werk.

 

Ikiru

‘Zo tragisch: een mens kan nooit beseffen hoe mooi het leven is voor hij oog in oog met de dood staat.’ Voor Akira Kurosawa aan Seven samurai begon, draaide hij de prachtige film ‘Ikiru’, over een oude man die na de diagnose van terminale kanker op zoek gaat naar betekenis. Na dertig jaar opsluiting in zijn kantoor stort hij zich aanvankelijk op het nachtleven in Tokio. Begrijpelijk, maar niet de juiste manier om gelukkig te worden. Een vrouw vertelt hem dat hij een levensdoel moet zoeken en een verschil moet maken.