Cannes Lions 2015: de Belgische Jeunesse Dorée scoort goud, zilver en brons
Toon Vanpoucke en Morgane Choppinet Foto: rr
Een jaar geleden brachten Toon Vanpoucke en Morgane Choppinet, net van de schoolbanken en nog nat achter de oren, 3 bronzen leeuwen mee naar huis voor BBDO. Deze week veroverden ze al brons en zilver (alweer voor JC Decaux), en er is mogelijk nog meer op komst. Ook dit zal de metaaldetector op hol slaan wanneer de Belgische creatieve jeugd huiswaarts keert.

De Belgische juniors, met opnieuw Toon en Morgane en verder onder meer copywriter Silke Beurms en art director Tom Meijer (voor de campagne ‘Ik ben geen racist maar‘) en Jutta Callebaut (brons en zilver voor Vier) zijn alweer goed voor de helft van de Belgische Lions op dit moment.

En het mooie is: het jonge volkje heeft niet alleen succes, ze hebben er ook nog iets interessants over te vertellen.

Jutta Callebaut studeerde nog geen twee jaar geleden af aan Sint-Lucas Gent, ze won brons in de categorie Direct met de ‘Stalker viewed your profile’ campagne en zilver met een radiocampagne voor Vier. Ze wordt door Cannes-jurylid Peter Baert van Radioproductiehuis Raygun ‘één van de strafste radio-copywriters van België’ genoemd.

Jutta Callebaut: “Over mijn parcours kan ik eigenlijk vrij kort zijn. Ik heb ooit eens twee weken afgewassen in Planckendael en ben na mijn afstuderen aan St.-Lucas Gent, dankzij m’n eindwerk, binnengeraakt bij BBDO. Ik heb eigenlijk geen vaste teampartner. “

“Voor de ‘Stalker viewed your profile campagne’ kon ik samenwerken met creatief directeur Jan Dejonghe. Voor de radiospots kreeg ik conceptuele hulp van Michiel Baeten, ook een copywriter. Ik ben enorm blij en trots dat dat werk zo succesvol is, maar dat is natuurlijk evengoed de verdienste van strategen en creatieve directie.”

“Waarom onze lichting nu zo succesvol is? Een combinatie van een paar dingen, denk ik. Opleiding, plus het feit dat we nog alles te bewijzen hebben en niéts te verliezen: we hebben nog geen reputatie of bekend werk waartegen alles afgewogen wordt. En ik denk dat we ook, misschien net dààrom net wat meer krediet krijgen dan iets gevestigder waarden. Misschien.”

Silke Beurms: “Onze opleiding is zeker een belangrijke factor. In Sint-Lucas Gent krijgen we echt voeling met de realiteit. Tijdens de opleiding je geknipte teammaat vinden, helpt je ook al een eind op weg.”

Toon Vanpoucke: “Een echt sluitende verklaring heb ik denk ik ook niet, maar wat zeker zal helpen, is de tijd en de energie die onze creatief directeurs hier in ons hebben gestoken. Vorig jaar hebben we stage gedaan bij BBDO, en onze creatief directeur, Arnaud Pitz, die dit jaar ook in de Cannes-jury zit, gaf ons toen gouden raad mee. Hij adviseerde om voor onze eerste job niet te kiezen voor het grootste bureau of het bureau met de grootste prijzenkast, maar voor het bureau dat het meeste tijd voor ons had, dat het meest in ons wilde investeren, het bureau dat ons het best zou omkaderen en waar we konden groeien. We hebben dat advies ter harte genomen, een uitgebreide tour gedaan en zo kwamen we weer uit bij BBDO en bij Arnaud zélf.”

Morgane Choppinet: “Een verschil met vroeger is volgens mij ook de kansen die jonge creatieven krijgen. Nog niet zo heel lang geleden moest je je toch eerst vooral bewijzen. Wij hebben hier van onze eerste dag kunnen meedraaien op grote, interessante, sexy projecten. Nu eens moeilijk, dan weer sexy, voor Ethias, Douwe Egberts, JC Decaux ...”

Toon: “En dat zie je ook bij andere bureaus, dat horen we ook van studiegenoten: er is vertrouwen, je wordt vrijwel meteen au sérieux genomen”.

“En we hebben natuurlijk onze leeftijd mee. Sommige creaties zijn echt heel slim. Daarvoor moet je een referentiekader hebben, ervaring en emotionele intelligentie. Wat wij maken is vooral het resultaat van enthousiasme en een soort van wilde creativiteit met veel output. Dat ligt ons goed, op dit moment. Je moet niet per se slìm zijn om creatief te zijn. Of toch niet voor élke soort creatie.”

PL: Silke, jullie hebben een shortlist met de campagne ‘Ik ben geen racist maar’, die de voorbije maanden prominent aanwezig was in de Belgische media. Dat is vrij ‘matuur’ werk, dat je niet meteen zou hebben toegeschreven aan een junior team.

Silke: “Daar heeft de dynamiek binnen ons creatief team veel mee te maken. Ik ben copywriter, maar Tom, mijn art director stuwt me wel voort. Ik ben misschien wat sneller content, en dan is het Tom die me het vuur aan de schenen legt tot er iets uitkomt dat onze leeftijd overstijgt.”

PL: Als je binnen een paar maand na je afstuderen al een ‘ster-team’ wordt, en dat het jaar daarop ook nog eens bevestigt, dan staat de telefoon wellicht niet stil?

Morgane: “We worden vaak gebeld, ja, zelfs vanuit het buitenland. Maar we zien voorlopig geen reden om van plek te veranderen. We zijn gelukkig waar we zitten”.

Toon: “En we gaan ook geen opslag vragen. Dat mag je opschrijven. Die Lions, die komen niet alleen ons toe, dus het zou gek zijn ons daar alleen voor te belonen”.

Award Academy Sint-Lucas

De Belgische jongelui pikken niet alleen opvallend veel prijzen mee, de goudhaantjes blijken ook nog eens bijna allemaal uit dezelfde school te komen: de reclame-afdeling van Sint-Lucas Gent.

Volgens Stéphane Abinet, freelance creatief en gastdocent voor onder meer Sint-Lucas Luik is dat geen toeval.

Stéphane Abinet: “Sint-Lucas Brussel werd onlangs opgedoekt en in het Franstalige landsgedeelte zijn de reclame-opleidingen een stuk minder praktijkgericht. In Wallonië is het echt ‘onder professoren’ te doen. Docenten zijn daar vaak echt academici die heel hun leven lesgeven maar zelf nooit in een bureau hebben gewerkt. Dat maakt het allemaal toch een stuk hermetischer. In Gent krijgen de studenten les van en jurering door praktijkmensen.“

“Bijna alle winnaars die je net hebt vermeld, komen onder de vleugels van docent Anneke Rombouts vandaan . Vòòr haar was Marie-Françoise Schouwers de ziel en de drijvende kracht van de afdeling reclamevormgeving. In die mate zelfs dat zij na haar vertrek een enorme leemte achterliet. Die leemte heeft Anneke Rombauts op een volstrekt unieke manier ingevuld, vooral omdat ze nog steeds heel veel voeling en contact heeft met de Belgische bureaus. Als art director en creatief directeur won ze zelf tal van prijzen voor onder meer McCann Brussels en LDV en die praktijkervaring geeft de opleiding toch een extra dimensie, volgens mij.”

De prognoses van de jonkies

Op de dag van hun proclamatie, net vòòr het ingaan van hun laatste ‘grote’ zomervakantie blijken de Gentse bachelorstudenten niet te beroerd om hun eigen en eigenzinnige kijk te geven op de winstkansen voor de Belgen in de categorie ‘Film’, toch nog steeds de koninginnencategorie van de Cannes Lions.

Dit zijn de Belgische favorieten van de Gentse afdeling Reclamevormgeving:

‘The Third Cup’ van BBDO Brussels voor Douwe Egberts

‘SO2014’ van LDV United voor Special Olympics

‘Don’t Google it’ van DDB Brussels voor gezondheidenwetenschap.be

Zelf willen we daar graag nog ‘Audio Cartoons’ aan toevoegen: een pakkende en onder meer door zijn eenvoud schitterende filmreeks van Publicis Belgium voor Reporters zonder Grenzen. In de Belgische media zo goed als straal genegeerd, maar zonder meer onze favoriet voor Belgisch filmgoud in Cannes.

http://www.audiocartoons.com