Met de nodige pomp & circumstance lanceerde Alfa Romeo de giulia, het nieuwe berlinemodel dat het merk moet binnenloodsen in het premiumsegment.

De nieuwe Giulia is de opvolger van de Alfa 159, die in 2011 in alle stilte uit het aanbod verdween. Hoewel het nieuwe model stijlelementen van zijn voorganger overneemt, moet een potiger look duidelijk maken dat deze berline wil meespelen met de grote jongens in het ‘compact executive’-segment.

De nieuwe Alfa gaat dus de concurrentie aan met de Duitse premiummerken, waarbij het ‘made in Italy’-imago chauffeurs moet verleiden die uitgekeken zijn op de Duitse degelijkheid. Wellicht daarom krijgt het nieuwe model achterwielaandrijving mee. De Giulia is de voorbode van een hertekend assortiment met acht nieuwe modellen, waarin ook een SUV-model wordt overwogen. 

De ambities zijn hooggespannen. In 2018 mikt het merk op 400.000 verkochte auto’s, al zijn analisten het er over eens dat Marchionne plankgas zal moeten geven om die doel stelling te halen. Vorig jaar zette het merk amper nog 68.000 exemplaren af.